Charlois Europoort 3 wint race in de promotieklasse

Het derde team van Charlois Europoort wist op 19 februari in eigen huis ons eerste team na een spannende strijd er onder te houden. Allereerst onze gelukwensen aan de zuiderlingen. Uit de zeven gespeelde ronden behaalden zij naast een gelijkspel louter overwinningen, een fraai resultaat! Kampioenschap en promotie naar de KNSB werden daarmee bereikt!

Gemakkelijk ging het echter niet, dat er onder houden. Integendeel, in de loop van de avond tekende zich juist een overwinning voor ons team af. Maar als zo vaak, gejuicht mag er pas worden als het eindsignaal heeft geklonken.

Het verloop van de wedstrijd laat zich in volgorde van de geboekte uitslagen als volgt schilderen. Als eerste kwam Jos van der Kaap met winst uit de bus. Hij bracht Peter Kemner in moeilijkheden, die niet konden worden overwonnen. De gelijkmaker kwam er aan bord 8, waar Joop van ’t Hoenderdaal een invalbeurt vervulde. Niets wees er op dat hij ging verliezen, maar onverklaarbaar was waarom hij meende te moeten opgeven. Hij stond eerder beter dan slechter. De conclusie mag zijn, dat een half punt werd gemorst.

Daarna kwam Jan Seeleman aan de finish. Hij zette na de opening niet door toen hij een paard kon inwisselen voor de zwartveldige loper van wit. Daarmee had hij zeker gelijk spel kunnen krijgen. Zoals het nu ging gaf hij het spel uit handen, kwam van de regen in de drup en bleef uiteindelijk slechts capitulatie over. Ook hier had dus meer in gezeten.

Dan Pieter Sturm, niet fris aan de strijd begonnen, wist in de opening niet volledig gelijk spel te krijgen. De stukken van de tegenstander waren beter geplaatst. Toch was dat niet direct beslissend, dat was de 27e zet ( 27. … – Pe5!), waar hij zijn laatste kans op behoorlijke weerstand miste. Daarna was het spel spoedig gespeeld.

Jaap van Meerkerk, ook plaatsvervanger, speelde met Hans Uitenbroek een correcte remise. Symon Algera kwam tegen Carel Vredenborg overwegend te staan en voerde dit naar winst.

Een deceptie vormde de uitslag van Leo de Jager tegen Gerard Kool. Leo kreeg materiaalvoordeel, kon dit later diverse malen tot beslissend voordeel uit bouwen, maar werd verontrust door een oprukkende b-pion van Gerard. Toch had dit niets om het lijf behoeven te hebben, maar Leo wist in het slot, waarin ook de minuten een rol gingen spelen, geen grip meer op het spel te houden en kreeg zowaar ook nog het lid op de neus…. Dat was wel zeer onverwacht.

Als laatste kwam er een beslissing bij Jesus Canedo en Leo Verhoeven. Lang hing hier remise in de lucht, totdat Leo een pion inboette. Vervolgens moest hij nauwkeurig spelen om onbeslist te laten aantekenen.

Zo ging de wedstrijd voor ons team met 5 – 3 verloren, waar de uitslag met gelijke cijfers ook in ons voordeel had kunnen (misschien moeten) uitvallen.

Bijkomende bijzonderheid, onze rivaal voor de ook op promotie rechtgevende tweede plaats in de rangschikking, Krimpen aan den IJssel 1 liet ook de punten liggen tegen SO Rotterdam 3. Zo ging ook dat voordeel voor ons team in rook op. Het seizoen mag als teleurstellend verlopen worden gekenschetst.

Kijk hier voor de uitslagen en de stand in de promotieklasse.

Arie de Jong