’t Springende Peert neemt ook de laatste horde

Het derde team, vorige seizoen lang in de race met titelaspiraties, nu duidelijk van minder gehalte, kreeg maandag 27 september bezoek van ’t Springende Peert, vroeger gesitueerd in Strijen, nu in ’s Gravendeel residerend. Ditmaal traden voor ons derde niet aan: Weeda, De Korte, Steenbergen, Pijpers, Cogenbach, Donze. Wel vertegenwoordigd: Van der Velden en De Jong als enig overgeblevenen van vorig seizoen, aangevuld met Hoek van Dijke, De Knegt, Mihailescu, Helstone, Verhoef en Van As. Ook niet slecht, maar toch…

Het werd een spannende match, die tot het laatst open bleef voor wat de uitslag betreft.

Lucian Mihailescu (1581) kreeg na een gelijk opgaande strijd remise geoffreerd door P. van Oudheusden (1606). Geen reden dit af te wijzen. Patrick van der Velden (1742), vorig jaar goed voor 75%, probeerde het met Weens tegen E. Lammens (1806). Het werd geen Weens gebakje, want Lammens haalde de slagroom er af en toen was voor Patrick de smaak er wel helemaal af.

Bram de Knegt (1745) antwoordde met een Siciliaan tegen A. Verkerk (1711). Bram kwam er niet bepaald gunstig uit, maar profiteerde uiteindelijk toen de tegenstander in het eindspel het spoor bijster raakte. En zo was de tussenstand weer gelijk getrokken. Emiel Verhoef (1724) zocht zijn heil in een Hollandertje tegen Visschedijk (1481). Het duurde lang eer er tekening in de strijd kwam, maar toen de tekening af was stond de handtekening van Verhoef er onder.

Lang kon niet worden geteerd op de verkregen voorsprong, want John Helstone (1793) wist tegen Van Schelven (1603) geen potten te breken. Wel ging er een scherfje af, een pion van John verdween uit de selectie op het bord. John meende toch wel op een halfje te mogen rekenen, toen hij wat toegangswegen plombeerde , tegen de overblijvende loper van Wit. Het peert van John galoppeerde wat langs de afzetting, maar toch wist de Hoeksewaardenaar een gaatje te vinden en dat hield weer een gelijke stand in (2½ – 2½).

Jan Hoek van Dijke (1673) speelde tegen H. van ’t Hof (1711) zijn eigen spelletje, maar viste bij stukkenruil toch duidelijk te weinig op. Een kwaliteit verdween en vervolgens verdween ook een gunstig resultaat uit zicht. Weer achter dus. Maar lang duurde dat niet, want Cor van As (1691) wist Butter (1387) er onder te houden. En zo steeg de spanning naar een toppunt.

De uitslag van de match kwam in handen van uw verslaggever (1744). Hij had een zware kluif aan G. Stooker (1483). Wel kwam er voordeel uit de schermutselingen, uitgedrukt in groot terreinvoordeel en veel tijdwinst. Maar een moment van onachtzaamheid deed mij naar een lang gekoesterde zet grijpen (30. f5-f6), in de verwachting, dat deze splijtzwam in zijn benauwde koningsstelling zwart niet goed zou bekomen. Ach, even eenvoudig stukverlies (nota bene wel gezien!) buiten beschouwing gelaten… Zwart aarzelde niet, leidde mijn knol van het bord af en ging uiteindelijk ook met het punt aan de haal.

Ons team bleef daarmee met lege handen (3½ – 4½). ’t Springende Peert ging hinnikend naar huis! Kijk hier voor de uitslagen en de stand in klasse 2B.

Arie de Jong