Vierde team lijdt tweede nederlaag

Ook de tweede ontmoeting van het vierde team bracht geen succes, hoewel het er ditmaal aardig om heeft gespannen. In vergelijking tot de eerste ontmoeting telde het team ditmaal drie vervangers. Maar een verzwakking kon dit bezwaarlijk worden genoemd, want nu werden door de invallers twee punten binnen gehaald, waar de vorige keer slechts een halfje mocht worden bijgeschreven voor de nu afwezigen.

Het begin was niet bemoedigend, want in het prijzencircus werden al snel de eerste nullen aan ons team uitgedeeld. René Weerts wist een goede opening geen vervolg te geven en moest al snel de vlag strijken. Daarna was het de beurt aan Beerling. Deze overzag in 1 zet het verlies van 2 stukken! Ook dat komt niet zo vaak voor in de schaakpraktijk!

Daarna kwam het moment van omkeer, ingeleid door Wim Witvliet (still going stronger than strong!). Hij veroverde een pion en bracht dat kleinood mee naar de verdiende winststelling. De gelijkmaker kwam op naam van Kees Rook, die in de thuiswedstrijden gelukkig van de partij kan zijn. Zijn niet aflatende wedstrijdmentaliteit was tegenstander Hofman te machtig.

En zowaar gloorde er hoop, toen vervolgens De Boer, ook gelukkig weer terug in onze gelederen, zich goed schrap zette. Hij liet de andere Hofman ook geen hoop op een goed resultaat. Een gewonnen pion werd een vrijpion en gesteund door dame en toren werd de dreiging opgevoerd. Zwart zag liever een voortijdig einde en legde de koning om. En zo ging het vierde de laatste momenten in met een 3-2 voorsprong. Een in dit jonge seizoen nog ongekende weelde en zoals bekend zijn voor het dragen daarvan sterke benen nodig! Helaas, helaas!

Jan Hoek van Dijke liep kwaliteitsverlies op in het middenspel, dat er toch veelbelovend voor hem uitzag. Deze tegenslag kwam hij in het verdere verloop van de partij niet meer te boven en capitulatie volgde. Dat slot was ook aan de orde bij Rens Hesselmans, die door Rensen werd afgetroefd. Ja, de meerderheid in de naam was hier dus al een indicatie! Maar nodig? Nader onderzoek zal het leren.

Het wedstrijdleven hing nu af van Joram Simons. Hij probeerde het wel, maar het bleef bij een half punt en dat betekende toch weer een nieuwe nederlaag, ditmaal met 3½ – 4½. Er zit progressie in en dat geeft moed! Kijk hier om nog eens de uitslagen en de stand in klasse 2D van de RSB competitie te bekijken.

Arie de Jong