Verslagje dagvierkampen Olivier Vrolijk

Voor de dagvierkamp op 16 januari met Pieter Sturm naar Wijk aan Zee afgereisd. Een verademing om i.p.v. een bezoek aan de koffiecorner op het werk op maandagochtend het plaatsje binnen te rijden richting het schaakwalhalla.

Voor de tweede keer was ik deelnemer van de dagvierkamp, meestal was ik toeschouwer en reisde af voor de grootmeesters in het verleden. Vaak met André Boon, nu inwoner van Mexico, en Peter Harlaar. De laatste heb ik al heel veel jaren niet meer gezien, mocht iemand weten waar Peter is gebleven, dan hoor ik het graag.

Benieuwd naar de komende tegenstanders en partijen eerst nog langs de stands met boeken, ik blijf nog even staan. Een paar dagen later het boek Grandmaster versus Amateur van Aagaard gekocht.

De tegenstanders waren Bas Jonkers van schaakclub ENSP uit Amsterdam, Luc van Dijk van Lelystadse Schaakvereniging en Johan Went van De Willige Dame.

De eerste partij tegen Luc van Dijk was een Trompovski, waarbij ik wit had. Een fijn theoretisch duel waarbij Luc met zijn Dame op b2 nam. In de analyse bleek dat de dame nog wel een zet langer kon blijven staan, maar het slaan van een tweede pionoffer zou gevaarlijk voor zwart worden. De dame ging snel terug naar b6 met de veroverde pion en vertrok even later naar a7, dat geeft mij initiatief.

De partij won ik uiteindelijk, maar er zaten in het middenspel verbeteringen voor mijn tegenstander, waaronder op zet 23 bijvoorbeeld Pf7. Luc kwam er toen net een beetje uit en juist dan is het best moeilijk om een verdedigende zet te moeten doen.

Doordat ik ‘op tijd’ klaar was met de eerste partij lekker de grootmeester partijen kunnen volgen. Aronian, die als een gekooide tijger heen en weer liep en het al wist en Carlsen balen dat hij een hoop extra tijd moest draaien, omdat de winst al eerder mogelijk was.

Olivier Vrolijk – Luc van Dijk (Tata Steel Chess Tournament, ronde 1, 16 januari 2012)

De tweede partij was tegen Johan Went van De Willige Dame, een tegenstander waar ik eerder een keer van had verloren met zwart. Nu had ik in de eerste partij gezien dat hij tegenwoordig d3 speelt als eerste zet met wit. En Johan had gunstig geloot dus had hij 2x wit achter elkaar.

Op dinsdagochtend even mijn boekenkast bezocht en uiteindelijk een partij Kristiansen-Miles (Esbjerg 1984) gevonden die me wel aansprak. Het wapen tegen d3 werd een Caro-Kann maar meteen de witte loper uit de keten gespeeld waarna ik e6 kon spelen. Dit allemaal doordat ik op zet 3 Dc7 speelde en wit op zet 4 Pf3 deed.

In de genoemde grootmeester partij werd i.p.v. Dc2 op zet 7 de dame op a4 geplaatst. later werd het allemaal redelijk Frans. Het was uiteindelijk een zwaar partijtje dat helaas in mijn nadeel werd beslecht na 4,5 uur spelen. Tot het laatst toe geprobeerd de partij te winnen, maar een stukoffer was incorrect. 1-0. Johan is echt een taaie speler, hulde!

De zaal was inmiddels leeg, er restte nog een aantal profs. Op naar de Horse club waar Pieter en ik door spelers van Krimpen waren uitgenodigd voor het diner. Aanwezig waren o.a. Hans van Nieuwenhuizen, Harold van Dijk, Hans Blokland, Dick van Buuren etc. Gezellige avond, helaas moesten Pieter en ik nog richting Rotterdam, de rest hield vakantie te Wijk aan Zee. Nog wel eventjes geanalyseerd met sommige schaakcracks waaronder Jason Zondag. Jason is een ware Caro-Kann beoefenaar!

Partij 3. Een leuke partij met wit tegen Bas Jonkers. Een damepion opening met op zet 2 Lg5. Ik kreeg een hele actieve stand waarbij ik op zet 21 de keus had tussen f4 en positioneel spelen of een stukoffer op f7. Wat doe je als je de tweede partij hebt verloren en je 86 km van huis zit te spelen? F4 inderdaad Pxf7. En mijn tegenstander moet het natuurlijk ook goed blijven doen!

Helaas de komende 11 zetten kostten zoveel tijd met het zoeken naar een matnet (misschien was het er niet) dat ik uiteindelijk genoodzaakt was om remise aan te bieden. Pieter zag ‘s avonds de partij even en zag allerlei materiaal winsten voor wit, zucht.

Resultaat: na drie partijen had ik 1½ uit 3, de vorige keer was dat 2½. Speelde nu in groep 4C.

Mijn metgezel had 100%! Pieter won o.a. van Roel van Duijn een bekende oud politicus en oud-activist.

Het plan is om volgend jaar weer te gaan, het toernooi wordt dan voor de 75e keer gehouden. Alle uitslagen van groep 4C zijn hier te vinden.

Olivier Vrolijk