Erasmus 2 pakt de laatste strohalm niet

Het tweede team heeft niet de kans gegrepen om nog wat van het seizoen te maken en koerst nu op degradatie af. Het begin zag er zoals vaker weer veelbelovend uit.

Gilles Donze (bord 7, zwart) zag rond half tien allemaal goede stellingen.

Paul (bord 1, eveneens met zwart) startte fris en fantasievol een koningsaanval op de lange rokade van de tegenstander en bekroonde die met mat. Dat in de analyse bleek, dat er te voortvarend te werk was gegaan, moet in de wedstrijd ook maar opgemerkt worden…

Toen was het 10 uur: Jaap (bord 2, wit) stond gelijk tot wat beter in een Grunfeld, maar na dameruil moest hij lichtjes keepen, nam ten onrechte geen remise en verloor aan het slot van de avond. Gilles had toen zijn mooie stelling verzilverd.

Pim Kleinjan (bord 5, zwart) nam in een open koningsstelling met wederzijdse kansen terecht remise aan. Maar Jan Smit (bord 4) boette een pion in en kreeg geen tegenspel (het eindigde in een nul). Wat later worstelde Emil Verhoef (op bord 8 met wit) met een kwaliteit minder en een slechte witte loper. Frits Steenbergen (bord 3 met zwart) had een stuk minder, maar wel veel meer tijd.

Arie de Jong (bord 6, wit) had een degelijke stelling opgebouwd in een trage Siciliaan en kreeg een remise aanbod, dat hij door een misverstand met de teamleider aannam. Misschien had hier meer ingezeten.

Frits vluggerde mee met de tijdnood van de opponent en zette zijn toren in een paardvork, waar er toch wel rommelkansen waren tegen de 1,5 minuut, die Hoogland nog over had.

Tot slot bezweek Emils stelling aan de druk en hadden we met 3 – 5 verloren. Nog twee wedstrijden te gaan, maar met versterkte degradatie in de klasse, zal het wel degraderen worden.

Alle uitslagen en de stand zijn hier na te lezen.

Paul Wilhelm