Derde toont karakter

Op 19 maart moest het derde voor het laatst dit seizoen in actie komen. En wel tegen RSR Ivoren Toren 5.

Met als startpositie een verdienstelijke vijfde plaats voor Erasmus met 7 matchpunten en een vierde plaats voor RSR met 8 matchpunten leek er voor beide partijen weinig aan de hand.

Met als opdracht minstens gelijk te spelen, zodat de vijfde plaats definitief veilig kon worden gesteld, werd het strijdtoneel betreden.

Ter versterking was Henry Pijpers opgeroepen waarvoor de teamcaptain plaats had gemaakt. De hoge borden hadden het beduidend moeilijker dan de onderste 4.

Zo begon de avond slecht toen Bram als eerste de strijd moest staken en het volle pond aan zijn tegenstander moest laten. Gelukkig kon Joram kort daarop voor opluchting zorgen door op het zevende bord met winst de stand gelijk te trekken. Kort daarna zette John, die zich eerst bij de teamcaptain was komen beklagen over de witte kleur waar hij mee moest spelen, omdat ik een verkeerde opstelling had gemaakt, ons zelfs op een 2 – 1 voorsprong.

Daarna bleef het lang spannend met moeilijke stellingen. Gilles had geruime tijd zelfs een hard hoofd in een gunstige afloop.

Cor bewees echter als eerste het ongelijk van Gilles en verruimde de voorsprong naar 3 – 1. Op dat moment stond ook Jan met een toren voor duidelijk gewonnen en tekende zich het minstens beoogde gelijk spel af. Mihailescu kwam kort daarna informeren of remise genoeg was. Zijn tegenstander had dat al eerder een keer aangeboden toen Lucien meende gewonnen te staan en nog even door wilde spelen. Met de gunstige tussenstand leek remise een veilige keuze en kwam de 3½ – 1½ op het bord.

Kort daarna leverde de tegenstander van Jan bij toch al een toren achter ook zijn dame in en kon de overwinning worden bijgeschreven. Daarmee was de koek wel op omdat Rene zowel als Henri ten onder gingen. 4½ – 3½ voor Erasmus.

Daarmee eindigen we dit seizoen met 9 matchpunten op de derde plaats. Voorwaar een knappe prestatie.

Kijk hier voor alle uitslagen en de huidige stand in de tweede klasse van de RSB competitie.

Ron Ansem