Jeugdschaaktoernooi Erasmus weer groot succes met recordaantal deelnemers

Ons vierde Erasmus jeugdschaaktoernooi was wederom een groot spektakel. Het was zaterdag 17 maart. Wij mochten ons verheugen op een recordaantal deelnemers van 55. Volgend jaar gaan we boven de 60 komen, dat is zeker.

Lees hieronder het verslag. Hier zijn ook foto’s van het Erasmus jeugdschaaktoernooi 2012 te vinden.

Dat onze opschepperij over een “internationaal jeugdtoernooi” niet onterecht was bewijst de deelnemerslijst. Schaakvereniging 3-Torens Gent was goed vertegenwoordigd. En niet te vergeten de sterke en talentvolle inbreng van de bekende familie Faybish, Nathaniel en Benjamin, uit de omgeving van Antwerpen. Zij behoren inmiddels tot de trouwste deelnemers van ons jeugdtoernooi. Dat de kinderen Faybish grote stappen maken is wel duidelijk. Laat Nathaniel (8 jaar, categorie F) maar in de B-groep spelen, deelde vader Faybish mee. Ik dacht dat ik het niet goed verstond. De kleine bescheiden Nathaniel kwam in de sterke B-groep nog dichtbij de hoofdprijs. Hij moest “genoegen nemen” met de vijfde plek. Geweldige prestatie dus.

Dit jaar konden we ons eerste toernooiboekje uitbrengen. Met daarin de toernooigegevens, de deelnemers en winnaars uit voorgaande jaren, de toernooiregels, wat foto’s (wel nog het simpele knip- en plakwerk en dat wordt volgend jaar dus professioneler!) en uitleg over organisatie e.d.

Net voor de prijsuitreiking konden we die regeltjes goed gebruiken, want er eindigden drie spelers met 7 punten op de 1e plaats in de C-groep. Vorig jaar hadden we dit beslist creatief opgelost, maar nu was er direct duidelijkheid. De onderlinge resultaten zouden uitkomst brengen. Dat was dus niet het geval en dus trad regel 2 in werking: wie de meeste punten met zwart had behaald gaat er met de prijs vandoor. Welnu, die prijs ging dus naar ons schaaktalentje uit België, Benjamin, die 4x met zwart wist te winnen.

De toernooileiding, helaas dit jaar wat dun bemenst, kwam handen en ogen tekort. Joram was als kersverse jeugdleider, na zijn welkomstwoordje om 10.00 uur, belast met groep G/F, de kleinsten onder de deelnemers. In die combinatiegroep van 9 spelers werd zonder klok geschaakt. Bij de inschrijving hebben we aan alle deelnemers gevraagd of de kleinsten ervaring hadden met een schaakklok. Enkele deelnemertjes keken wel erg benauwd toen we voorstelden om met klok te spelen. Dus hielden we ons aan wat er in het toernooiboekje over stond aangegeven.

De leiding had van tevoren nagedacht wat te doen als de partijen in deze groep extreem lang zouden duren. Dan zouden we bij de tweede volledige ronde, nadat iedereen dus 1x tegen elkaar was uitgekomen, het met klok hebben uitgeprobeerd. Volgend jaar zullen we ons ruim van tevoren beraden hoe we het voor onze jongste deelnemers zo aantrekkelijk mogelijk kunnen maken. Wellicht gaan we het dan toch met een klok proberen, want de meesten hebben het spelen met klok thuis en op de club al geoefend.

De sterkste spelers traden in een apart lokaal tegen elkaar in het strijdperk. Onder leiding van Leo Verhoeven kon het natuurlijk niet anders dan goed verlopen. Niemand minder dan ons onnavolgbare schrijftalent en enige redactielid van ons clubblad, Arie de Jong, al ver in de tachtig, deelde Lydia Dubbeldam complimenten uit voor haar schaakinzicht. Wat speel jij mooie zetten! Jij gaat vast ver komen, zei Arie. Nou, als Arie dat tegen je zegt, ben je wel iemand.

Frits Steenbergen heeft als wedstrijdleider van de drie D-groepen een heel drukke dag gehad. Tijd voor een pauze wilde hij niet nemen. Gelukkig kreeg hij assistentie van ons Erasmuslid en eerste teamspeler Olivier Vrolijk, wiens getalenteerde zoon Liam de E-groep op zijn naam wist te schrijven. Liam gaat het helemaal maken, dat zie je zo.

Wel of geen langere gemeenschappelijke pauze? Volgend jaar ook maar even over nadenken. Vooral omdat we de bar niet goed konden bezetten en dus geen lekkere broodjes met warme worst, moesten we de ouders nu nar de naburige snackbar of de supermarkten naast de school verwijzen.

We konden ook geen sjoelbak en tafeltennis organiseren vanwege de onderbezetting van de leiding, en de onvoorspelbare opruimwoede van de conciërge der school, die bak en tafels achterin het berghok achter een berg reserve schoolmeubilair had verschanst. Mij werd terecht door een ouder gevraagd waar de kinderen konden sjoelen, maar wetende dat ik nog prijzen moest kopen, het prijzengeld moest verdelen, bardienst had, foto’s wilde maken, kon dit er even niet bij.

Tenslotte Paul, onze groepsleider van de E-groep, die met 10 deelnemers ook de hele dag druk in de weer was. Paul houdt het hoofd, net las Frits, onder alle omstandigheden heerlijk koel. Goede sfeer, en er werd uiteraard fanatiek geschaakt door onze onverwacht nog flinke E-groep.

Alle uitslagen van alle groepen zijn te vinden de pagina met de eindstanden van het Erasmus Jeugdschaaktoernooi 2012.

Jaap van Meerkerk / Joram Simons