Het schaakseizoen 2011-2012 is ten einde

Sinds enige tijd wordt er iedere maandagavond van 19:00 tot 19:45 door schaakvereniging Erasmus schaakles aangeboden aan kinderen en jongeren. Kinderen van alle leeftijden zijn van harte welkom in de Apollostraat 163 110-morgen bij Laurens Arcadia.

Een zevental is er vanaf de start bij geweest. In willekeurige volgorde. Camiel, Jelger, Jaysen, Josten, Jonas, Casper en Livia. Opvallend is de oververtegenwoordiging van voornamen met een J; alhoewel iedereen weet dat goede schakers vaak de voorletter J hebben.

Jelger is de jongste van het stel en hij beheerst iets wat bij het schaken erg belangrijk is: geduld! Hij laat zich niet opjagen en in voordelige of nadelige stand blijft hij naar de beste voortzetting kijken.

Dan hebben we Livia, voorlopig nog het enige meisje. Zij houdt zich goed staande tussen de jongens en laat de schaakstukken spreken. Livia je hebt aanleg, en ik ben benieuwd naar je vorderingen volgend jaar.

Josten dat is er eentje; verstoppertje spelen met de meester, knuffelen, eredivisie bespreken, etc. Als hij eenmaal aan het schaken slaat, is hij een onverschrokken aanvalsspeler, die menig overwinning boekt. Josten, je hebt laten zien dat je erg goed en geconcentreerd met schaken bezig kan zijn; heel erg knap.

Dan Camiel. De meester heeft geen voorkeuren en vindt alle leerlingen even aardig en leuk, maar Camiel …. Camiel, je hebt bij het examen en bij vele oefeningen laten zien dat je snel en slim plannetjes kan bedenken. Ik herinner me nog een keer een voorbeeldstelling, waarin ik jou verbeterde toen jij een antwoord gaf. Na uitvoerige analyse was gebleken, dat jij intuïtief de juiste zet had gezet en dat ik verkeerd zat. Als je zelf nog wat meer gaat geloven in je eigen kracht dan kan je nog enorme stappen maken.

Jonas is de trouwe en stabiele kracht van het clubje, hoewel hij helaas op het einde van het seizoen een paar keer door ziekte verstek moest laten gaan. Je krijgt de hartelijke groeten van alle schakers Jonas. Jonas je hebt in basis al heel veel aanleg en je bent dit jaar verder uitgegroeid. Belangrijk voor verdere groei is dat je ook in oefenpartijen, dingen uit probeert, die je van nature niet graag doet. Zo ruil je graag stukken af als het spannend wordt, terwijl er objectief betere zetten te vinden zijn.

Casper is de oudste van het stel en gaat volgend jaar zijn opwachting maken in het middelbaar onderwijs. Als cadeautje heeft hij zichzelf gekroond als de beste schaakpupil van de basisschoolleerlingen in het Rotterdamse; een erg knappe prestatie! Het is niet altijd even makkelijk als je vader zelf zo’n goede schaker is om aan de verwachtingen te voldoen, maar Casper je doet het erg goed. Stap voor stap maak je progressie en volgend jaar nog wat meer wedstrijden gaan spelen.

Last but not least is Jaysen. Ook een erg trouwe opkomst en een groot talent. Hij maakte met zijn Italiaanse opening en snelle spel de ander vaak zenuwachtig om tegen hem te spelen. Jaysen is erg leergierig en veelzijdig getuige vele andere sporten die hij ook beoefent. Jaysen, je hebt dit jaar echt sprongen gemaakt en de meester kan je bijna niet meer bijbenen; ik denk dat ik zelf ook maar eens wat extra lessen ga nemen.

Volgend jaar gaan we gewoon weer door. Medio september gaan we starten. Een groot deel van de huidige groep zal sowieso weer meedoen. Hopelijk blijven Jonas, Josten en Camiel er ook bij. Daarnaast zal in ieder geval Mees aansluiten, die de laatste paar keer met veel plezier heeft meegelopen. Daarnaast is er nog een aantal schakers, zoals Dante en Remi, die volgend jaar mogelijk ook aansluiten.

De meester zal de komende weken op de verschillende basisscholen nog PR-activiteiten ondernemen, zodat we hopelijk volgend jaar een grotere groep hebben of wellicht twee groepen. Als jullie zelf nog vriendjes of vriendinnetjes kennen, die interesse hebben in het schaken, kunnen ze altijd maandagavond een keer vrijblijvend langskomen.

Een hele prettige vakantie toegewenst en veel schaakplezier de komende tijd.

Groet

Joram Simons