Door Willem van der Wel

Met heel veel dank aan Willem van der Wel, met wie ik heerlijk gezellig oude herinneringen heb zitten ophalen op 1 november. We delen ook zoveel schaak- en andere herinneringen! Willem, die nu inmiddels al 10 jaar bij Nieuwerkerk aan den IJssel speelt, heeft een mooie geschiedenis van SV Schiebroek (2 jaar in de 2e klas KNSB, jawel!) en zijn persoonlijke ervaringen (3 A4) opgeschreven. Heel leuk om te lezen!

In drie delen. Vandaag deel I. De komende weken volgen deel II en deel III.

Jaap van Meerkerk

Periode De Goede Herderkerk

Wanneer ik denk aan Schaakvereniging Schiebroek dan denk ik aan De Goede Herderkerk en aan de koster de heer Hazejager.

Daar begon het. De vereniging werd naar ik meen opgericht door de heren J.L. Dijkers en Olsthoorn.

Het was een club van heren, dat zeker. Jeugdspelers zoals ik waren welkom maar moesten zich gedragen. Schaakles kreeg je als jeugdspeler niet, je leerde het spel in de praktijk … in de interne competitie en natuurlijk het Keizersysteem.

Zo kon het voorkomen dat je op één avond twee maal tegen dezelfde speler uitkwam en ook dat je twee maal verloor op die avond. Een zekere heer van den Berg was er een kei in om de juiste slachtoffers uit te kiezen en zodoende veel Keizerpunten behaalde.

Bij de heer Hazejager kon je de consumpties bestellen. Er was een strikte regel… één consumptie om ca. half negen en één consumptie om ca. tien uur. Je moest van te voren je bestelling doorgeven.

Veel sterke spelers waren lid ten tijde van de Goede Herderperiode. Ada van der Giessen, John Riksen en zo waren er meer sterke spelers van wie ik de namen vergeten ben.

In ieder geval waren ook lid Jaap van Meerkerk, Bram de Knegt, Carel Keller en Henk de Kleijnen.

Eerste periode De Castagnet. Omstreeks 1973

Na jaren te hebben gespeeld in de Goede Herderkerk verhuisde de vereniging naar De Castagnet ook in Schiebroek. Er werd niet gespeeld in de grote zaal, maar in de kleine zaal boven. Waarschijnlijk was Piet van Lien ook al intern wedstrijdleider in De Goede Herderkerk, maar zeker weet ik dat hij de interne competitie leidde in De Castagnet.

De vereniging groeide en er kwamen, wat later bleek, zeer talentvolle spelers bij.

Rob Witt en Wim Westerveld kwamen de gelederen versterken naast de al aanwezige sterke spelers als John en Siep Foekens. John studeerde in die tijd chemie en ik noemde hem altijd Dr. John met een knipoog naar een bekende Amerikaanse muzikant.

Rob Witt werd jeugdkampioen van Nederland en vertrok al snel naar de sterke schaakvereniging Rotterdam en ook Wim Westerveld ging daar spelen.

Later zou Rob Witt nog een korte periode terugkomen maar daarover later.

Namen uit die tijd zijn J.P. la Riviére, Cees la Riviére, de heren Bok, Schellingerhout, Meenderman, Rietveld, Verhagen, van Bokhoven, Leopold ……

Het waren geweldige competitie avonden, er was uiteraard de interne competitie maar er was – en dit tot groot ongenoegen van de seniorspelers – ook een tafelvoetbalcompetitie.

Diverse jeugdspelers deden aan deze competitie mee… In de bovenzaal deed je vlug een zetje en dan rende je naar beneden waar werd getafelvoetbald.

Rob Witt was ook hier onverslaanbaar en boven werd gemopperd, ja het is natuurlijk niet leuk als seniorspeler afgedroogd te worden door een jeugdige speler die nauwelijks naar het bord kijkt omdat hij daar geen tijd voor heeft… De competitie beneden, daar draaide alles om.

In de gloriejaren van de club besloot ik om met schaken te stoppen. Als excuus gebruikte ik drukke zakelijke werkzaamheden, maar ik had er gewoon geen zin meer in, punt.

Ik moet zeggen dat ik daarmee wel al mijn vriendjes in de steek liet en dat vind ik nu na jaren nog steeds jammer.

Na vijf jaar geen stuk meer te hebben aangeraakt kwam ik Rob Witt tegen. Hij was ontzettend enthousiast en zei dat het goed ging met de vereniging, ze speelden inmiddels 2e klasse KNSB en haalde mij over om weer te gaan schaken.

Het is voor mij bij enkele invalbeurten gebleven in de KNSB, maar ik schaakte weer met veel plezier.

Volgende week deel II.

Willem van der Wel