Door Willem van der Wel

Met heel veel dank aan Willem van der Wel, met wie ik heerlijk gezellig oude herinneringen heb zitten ophalen op 1 november. We delen ook zoveel schaak- en andere herinneringen! Willem, die nu inmiddels al 10 jaar bij Nieuwerkerk aan den IJssel speelt, heeft een mooie geschiedenis van SV Schiebroek (2 jaar in de 2e klas KNSB, jawel!) en zijn persoonlijke ervaringen (3 A4) opgeschreven. Heel leuk om te lezen!

In drie delen. Twee weken geleden deel I. Vorige week deel II. Deze week het laatste deel, deel III.

Jaap van Meerkerk

Op zekere avond vroeg Jan Schellingerhout mij of ik de begroting kloppend kreeg… nou kwam ik toch wel iets tekort… hoeveel dan, sprak Jan… nou ik denk ca. fl. 200,–… geen probleem… hij trok zijn portemonnee en gaf mij contant twee honderd gulden.

Dat bedrag werd ieder jaar verhoogd en op het laatst bedroeg de donatie zelfs zevenhonderd gulden. Ik mocht van Jan deze donaties niet aan de grote klok hangen, maar nu wil ik het wel vermeld hebben. Jan was niet alleen een geweldige schaker, hij had ook een groot hart voor de vereniging.

In die jaren speelde een aantal mensen snelschaaktoernooitjes thuis. Dat waren, Leo Kuipers, Bram de Knegt, John Foekens, Siep Foekens, Cees la Riviére, Henk Roos en ikzelf.

Dat waren geweldige middagen, er werden drankjes genuttigd, hapjes gegeten en daarna de traditionele mosselmaaltijd. Henk was steeds de betere snelschaker. Op zeker dag was hij de gastheer, hij had van alles geregeld, we kwamen niets te kort en hij werd laatste op die dag omdat hij het te druk had met de verzorging van zijn gasten. Dat geeft aan wat een vriendelijk karakter hij had. Heel anders was hij in de interne- en externe competitie… dan moest er gewonnen worden.

Jammer genoeg moesten wij De Brandaris verlaten, het gebouw zou worden afgebroken en er zouden villa’s voor in de plaats komen.

Na meerdere locaties te hebben bekeken keerden wij terug naar De Castagnet.

Ik besloot om af te treden als penningmeester en weer gewoon leuk te gaan schaken.

Na enkele jaren werd ik gebeld door Jan van Rijn:

“Jij bent toch ooit penningmeester geweest”, dat kon ik niet ontkennen. “Dat moet je dan maar weer oppakken”. Ik zei dat ik echt geen tijd had om deze taak weer op mij te nemen. “Goed zei Jan”, ik kom morgenavond bij je langs met mijn agenda, die leg ik naast jou agenda en dan zal ik beoordelen of je werkelijk geen tijd hebt”. Laat maar Jan, je hebt een penningmeester.

Zodoende heb ik nog jarenlang de financiën beheerd van de club. Zo ver ik weet zijn in die periode de volgende voorzitters geweest: Jan van Rijn, Herman Beerling, Jan Schellingerhout en Isaak Stolk.

Dit was een klein stukje geschiedenis van schaakvereniging Schiebroek en later Schiebroek/ Westen Regina. Veel namen zijn mij ontschoten, maar misschien dat de bijgaande foto’s bij iemand herinneringen oproepen.

Willem van der Wel