In de laatste vijftien minuten moest het weer gebeuren. En gebeurde het ook…

Op de eerste clubavond van het nieuwe kalenderjaar kon Erasmus I gelijk aan de bak.

Thuis tegen De IJssel 1.

Het werd een zwaar bevochten overwinning.

Op bord 3 was mijn partij als eerste afgelopen. Mijn tegenstander bood op een vol bord remise aan omdat winstpogingen volgens hem alleen maar averechts konden werken. Zo dacht ik ook over mijn eigen stelling. Remise dus.

Jaap van Meerkerk ging ten onder op bord 7. Na grootscheepse afruilen stond Jaap minder vanwege een geïsoleerde pion op d5. Het werd uiteindelijk een voor Jaap moeilijk toreneindspel. Jaap speelde dat ten onrechte passief, waarna hij rustig maar beslist van het bord werd geschoven.

Op bord 5 speelde Cander Flanders de meest regelmatige partij van de avond. Wel helaas aan de verkeerde kant van het bord. De witte stukken trokken in rotten van drie naar de zwarte koning. Cander wist direct mat te voorkomen, maar ten koste van verdere verzwakkingen van zijn koningsstelling. En die stortte daarna volledig in.

Hiermee stonden we rond kwart voor elf achter met 0,5-2,5. Maar er waren lichtpunten, die gaandeweg sterker werden.

Invaller Pim Kleinjan kreeg op bord 8 een stuk tegen twee pionnen. Pim maakte de technische klus goed af.

Vervolgens was het de beurt op bord 1 aan Andrzej Pietrow. Zijn tegenstander stond comfortabeler en dacht met een paarduitval op de damevleugel materiaal te winnen. Dat was te optimistisch. Andrzej verbrandde daar zijn schepen om alles op de koningsaanval te zetten. Die aanval was minstens genoeg voor remise. Zijn tegenstander kwam de problemen niet te boven en ging er hard af. De analyse zal nog moeten leren of de aanval winnend was.

Hiermee was de stand gelijk getrokken en kon het laatste kwartier ingaan.

Olivier Vrolijk won toen op bord 4. Hij had de hele partij beter gestaan en incasseerde een stuk tegen twee pionnen. Olivier sloeg de zwarte pionnenmacht vakkundig uit elkaar en won in de aanval.

Op bord 6 was Joop van ’t Hoenderdaal na een goede partij in de problemen gekomen. Hij boette een pion in en stond op het randje van verlies. Maar in de tijdnoodfase slaagde Joop erin remise te maken.

Hiermee was het eerste matchpunt binnen.

Frank van Zutphen was toen als enige nog in de slag (voor degenen die niet hebben meegeteld: op bord 2). Frank had in een moeilijke stelling een overwicht in ruimte, maar een kwaliteit minder. Moeilijk te taxeren, maar omdat de zwarte toren niet actief kon worden, kon Frank niet minder staan. Frank had bovendien meer tijd, vijf minuten om twee. Alle vertrouwen dus aan onze kant in de goede afloop. Dat gebeurde ook. De witte d-pion kwam vrij en was niet meer te houden.

Daarmee stond de eindstand op het formulier: 5-3 voor Erasmus. Een goede uitslag, maar wat was het kantje boord. We mogen wederom niet mopperen en dat doen we dan ook niet.

Alle uitslagen en de stand zijn te vinden op de RSB-website.

Leo Verhoeven