Vader en zoon Vrolijk beiden groepswinnaar!

Vrijdagmiddag 11 januari checkten Liam en ik in een hotel in Heemskerk. Ook een schaakvriend van Liam, Simon Groenendijk van schaakvereniging CSV en zijn vader Patrick van schaakvereniging Waddinxveen logeerden hier.

We vertrokken hierna naar het schaakdorp Wijk aan Zee, leuk om hier weer te arriveren, voor Liam de eerste keer om het schaakfestijn te ervaren en ook zijn eerste toernooi met lange partijen bij de volwassenen.

Liam met laagste rating in de groep, 1299, speelde een vierkamp in groep 8F in de VIP ruimte dus wel in de Moriaan en gelukkig niet in café de Zon en zelf speelde ik in 4I in de grote zaal.

De 1e partij speelde Liam tegen Theo Suikers van HMC Den Bosch (rating 1450), de partij begon om 18:30 uur en was rond 21:00 klaar eindigend in remise in goed overleg.

Helaas moest Liam ‘even’ wachten alhoewel er nog schaakvriendjes aanwezig waren die of speelden of ook moesten wachten. In mijn partij tegen Rob de Roode (vereniging Santpoort, rating 1837) stond ik met wit positioneel prettig en won ergens een kwaliteit tot er een klein hikje optrad. Volgens Liam wachtte ik erg lang om een vluchtveld voor de koning te maken. Op het moment dat ik het deed kostte dat pardoes een kwaliteit (terug). 22:30 uur en nog een keer aanzetten wat even later resulteerde in een eindspel met een pion meer en in een hyperscherpe stelling. Toen de dames en torens eraf waren gaf mijn pionnenstructuur de doorslag, een punt.

Met 1½ uit 2 gingen we naar het hotel terug, 23:30 uur. Dat zou uitslapen worden zaterdagochtend.

Zaterdag na een goed ontbijt en wat openingsvoorbereiding weer op weg naar het toernooi. De dag dat ook de grootmeesters van start gingen, nog leuker! Voor de partij kwam ik clubgenoot Teije de Jong tegen die speelde in groep 6S.

Mijn tegenstander op zaterdag was RSB-er Jan van dam van de Pionier (Hellevoetsluis rating 1772), dus een bekende tegenstander.

Het werd Caro-Kann waarbij ik zwart had, de Bronstein variant waarbij het witte paard van e4 naar g3 verhuist en ik met zwart h5 speelde op zet 6 (zie de partij hieronder).

Wit heeft even later een paard via h3 naar g5 gespeeld, tijdens de partij dacht ik deze manoeuvre te hebben onderschat en had even spijt dat ik niet simpel Ld6xLf4 had gedaan, dan was het paard naar f4 gegaan i.p.v. g5. Later bleek dat ik het paard helemaal kon negeren en mijn eigen spel kon maken. Doordat Jan een aanval op zijn dame had gemist kostte hem dat een pion en eigenlijk de partij.

Liam speelde tegen Mick van Randtwijk van de Schaakmaat uit Apeldoorn, kom je elkaar tegen bij jeugdtoernooien (Borne, Waalwijk, Amersfoort, Den Haag etc.) en op jeugd NK’s tegen en nu dus ook weer in Wijk aan Zee tussen de volwassenen.

In november was Mick bij het Nederlands Kampioenschap rapid in Eindhoven 1e geworden t/m 10 jaar en Liam 2e, was nu een revanche mogelijk. Het werd een hele snelle 0-1 in het voordeel van Liam. Op dat moment had ik me vervolgens graag bij Liam willen voegen, hij zat lekker de grootmeester partijen te volgen. Aan het eind van de dag gingen we goedgemutst richting het hotel.

Zondag 12 januari onze laatste ronde.

Liam speelde met wit tegen een Duitser Christian Pech van schaakclub SF Eldagsen in Duitsland (rating 1459), een mooie indeling Vrolijk tegen Pech.

De winnaar zou de vierkamp 8F op zijn naam schrijven.

In eerder partijen van zijn opponent had Liam gezien dat Herr Pech graag meteen b3 met wit of b6 met zwart speelt. s’ Ochtends op de hotelkamer een aantal varianten tegen deze flankopening bekeken. Liam twijfelde nog tussen 1. van Geet, 2. een loperfianchetto met wit of 3. door het midden. Ik was benieuwd wat het zou worden.

Eén van de gouden regels in het schaakspel is het bezetten van het centrum en dat werd het hem met 1. d4. Halverwege de partij van Liam kwam ik zijn tegenstander tegen op de gang, hij stamelde dat het geen zin had om tegen Jugend theorie te spelen, want die jonge spelers onthouden alles. De volgende keer dat ik kwam kijken was net het moment dat de tegenstander van Liam hem de hand reikte (de partij is hieronder na te spelen).

Mooi 2½ uit 3 en vierkamp gewonnen met een TPR van 1746!

Mijn laatste partij met wit was tegen Marcel Duin (rating 1858) van vereniging Excelsior uit Heemskerk. Een Benoni werd het en ik heb getracht op winst te spelen.

Doordat mijn tegenstander in de klassieke Benoni snel Dc7 speelde kon ik direct e5 doorzetten, deze pion werd geslagen door de d6 pion waardoor ik direct d5-d6 doorzette, een vrijpion! Alleen was even later de angel uit de stelling en een remise aanbod accepteerde ik van mijn tegenstander.

We gingen met 5 uit 6 naar Rotterdam terug, terugkijkend op een geweldig schaaktoernooi! Kijk hier voor de eindstanden van groep 4I (Olivier) en groep 8F (Liam).

Olivier Vrolijk

Zelf ook een interessante partij gespeeld? Stuur deze dan in pgn.formaat naar de webmaster (e-mail: webmaster@sv-erasmus.nl) met een kort begeleid schrijven. Meer informatie hoe dat te doen is te vinden op de pagina met de Handleiding voor het aanleveren van partijen.