Prima start Erasmus 4: uitslag ½ – 3½

Op maandag 30 september 2013 speelde Erasmus 4 uit bij De Zwarte Pion in Sommelsdijk. Viertallen mogen bestaan uit deelnemers van verschillende verenigingen.

Deze avond speelden 1 schaker uit de vereniging Oostflakkee (SOF) uit Oude Tonge en 3 schakers uit de vereniging De Zwarte Pion uit Sommelsdijk. Ons viertal heeft al twee keer in het recente verleden in Oude Tonge gespeeld, doch nu moesten we in kilometers nog een heel stuk verder.

Harry Nefkens was het eerste klaar mer zijn partij. Met een toren meer was het pleit snel beslecht.

De tegenstander van Peter Hurkmans was geen hoogvlieger. Peter houdt het trouwens doorgaans ook graag laag bij de grond. Zwarte dame voor de koning en een ongedekte pion van wit wordt zonder dralen door het zwarte paard geslagen. De witte toren stond al te trappelen. De tweede winst was binnen.

Jan Bruinsma leidde de overwinning in met een paardvork tussen twee torens. De tussenstand: 3 – 0.

Rens Hesselmans stond bij het slot een loper tegen een pion voor, doch hij had veel minder tijd. Daarom werd tot remise besloten.

Bij het vierde wordt een volledige competitie afgewerkt. Dus tegen 3 tegenstanders uit en thuis. Dit in tegenstelling tot vroeger: eenmaal tegen ieder van de 6 tegenstanders.

Alle uitslagen en de stand zijn te vinden op de RSB-website.

Peter Hurkmans