Arnold van Toor is op de zondagochtend van 24 november 2013 in zijn slaap, aan de gevolgen van een hersentumor, op 65-jarige leeftijd overleden.

De begrafenis van Arnold van Toor vindt plaats op donderdag 28 november om 15.30 uur op begraafplaats Hofwijk (bijeenkomst in de aula), Delftweg 230, Rotterdam.

Wie een kaart wil sturen: het adres van Arnold: Familie Van Toor: Schoolstraat 7, 3053 ZM Rotterdam.

Arnold was vanaf 1967 al lid van schaakvereniging Schiebroek. In die periode waren Henk de Kleijnen, Bram de Knegt, Carel Keller, Evert van den Hooven en ik ook al lid van Schiebroek, later SWR. Wij speelden in de Goede Herderkerk, de Brandaris, en in de Castagnet. Ik weet zo gauw niet wanneer Arnold de schaakvereniging heeft verlaten. Dat moet ergens eind jaren 90 zijn geweest.

Ik heb Arnold gekend als een sympathieke goedlachse man met veel gevoel voor humor. Hij was een sociaal zeer betrokken mens, voor wie de gezelligheid, het sociale aspect van het verenigingsleven op de eerste plaats kwam. Arnold sloeg vrijwel geen algemene ledenvergadering over, zorgde ervoor dat zijn beide zonen de schaaklessen volgden van de jeugdafdeling van Schiebroek (onder leiding van o.a. Marcel Miltenburg, Arie Heemskerk, Peter Weeda en ondergetekende).

Ik ken hem ook nog van de enige discotheek van Schiebroek, uit de jaren 60 en 70, De Koffer, bekend bij vrijwel de hele jeugd van Schiebroek uit die tijd. Arnold trok o.a. veel op met de oud-Schiebroekenaren Rik van Calmthout, Cees la Rivière, Rutger Cogenbach, Hidde Valk en Victor Hooftman, met wie zij samen binnen de schaakvereniging Schiebroek een soort van eigen vereniging oprichtten, genaamd Stikmat, zodat zij als groep samen in één team, onder insiders beroemd geworden als het “bierteam”, konden blijven spelen.

Ik weet dat ik namens de vele schaakvrienden van weleer spreek als ik schrijf met veel weemoed en plezier terugkijk op deze periode.

Ik wens de familie Van Toor, die aanstaande donderdag afscheid van Arnold zal nemen heel veel sterkte in de komende zo moeilijke periode.

Jaap van Meerkerk