Magere 4 – 4 tegen Dordrecht

Erasmus miste de kans om met een grote overwinning de laatste wedstrijd van de competitie te beëindigen. Er waren mooie partijen te zien, maar ook een aantal tranentrekkende.

Uiteindelijk moest Olivier Vrolijk met een tot overwinning gevoerde drukstelling tegen Adri Timmermans de 4 – 4 over de streep trekken.

Hiervoor was al het een en ander misgegaan. Paul Wilhelm (zwart, bord 4) kreeg geen tegenspel tegen de vertraagde flankaanval van Laurens Jiskoot. Pim Kleinjan (wit, bord 7) offerde een paard voor een schijnaanval en speelde tot half twaalf met twee stukken minder. En Jan Smit (zwart, bord 6) vergat te winnen in een knap gespeelde aanvalspartij (Saemisch) tegen Versloot.

Ondertussen was Leo Verhoeven (zwart, bord 2) er niet doorgekomen tegen John Janssen (uitslag remise), maar Cander Flanders (wit, bord 5), de nieuwe clubkampioen van Erasmus, had soepel gewonnen van Cor Oliemans in een partij met klassieke Damegambiet-kenmerken en een doorslaande minderheidsaanval.

Jaap van Meerkerk (bord 8, zwart) ruilde een keer teveel zodat hij met zijn pion meer het eindspel tegen Theo Jiskoot niet meer kon winnen en Frank van Zutphen (bord 1, wit) tot slot won regelmatig van Arie van Heeren, die Dordrecht voor de verandering maar eens op een topbord had gezet.

Erasmus is hierdoor vierde geworden en Dordrecht is gedegradeerd.

Lees hier het verslag “Doek valt voor Dordrecht 3 na 4-4 tegen Erasmus 1” van Dordrecht. Alle uitslagen en de stand zijn te vinden op de RSB-website.

Paul Wilhelm