Goede start derde team

Op 29 september beet het derde team het spits af in de nieuwe RSB competitie. Als gevolg van een inmiddels alom bekritiseerde en daarom nu ook gewijzigde degradatieregeling, helaas in de derde klasse. Daar we ons in voorgaande jaren als middenmoter best knap staande hadden weten te houden in de tweede klasse zijn de verwachtingen voor dit seizoen hoog gespannen. Eigenlijk wordt niets minder dan het kampioenschap verwacht. Nu komt het jaarlijks voor dat een andere Rotterdamse vereniging meldt dat ze met dit team voor het kampioenschap gaan en het dan toch niet lukt. Maar die zijn dan weer niet goed in schaken hoewel ze wel iemand met die naam in hun opstelling hebben.

Enfin. Op zichzelf is voornoemde verwachting wel een reële en zullen we dus vol aan de bak moeten.

In de eerste wedstrijd kon Bram de Knegt helaas niet meespelen. In de vorm van Aad Jan Roos was echter een volwaardige vervanger gevonden zodat we in een sterke opstelling van start konden. Temeer omdat Bernhard Ruimschoot, vorig jaar al een keer ingevallen, door zijn prestaties nu ruimschoots een vaste plaats in het derde heeft verdiend.

Hij liet zijn schaakkunde al dra blijken. Al vrij snel stond er een merkwaardig geïsoleerde dubbelpion op de f-lijn op zijn bord. Echter het samenspel der zware stukken over de ontstane open lijnen gaf dermate veel druk op de koningsstelling van zijn tegenstander Doorgeest dat die al vroeg leek te bezwijken. Zijn tegenstander wenste wel tot het gaatje te gaan en werd dan uiteindelijk mat gezet. Waar zien we dat nog tegenwoordig?

Daarmee bracht Bernhard het tweede punt binnen. Want Mihailescu had op bord drie kort daarvoor een ingewikkelde stelling waarbij Schoone er niet in slaagde zijn koning door rokade in veiligheid te brengen. Hierdoor ontstonden allerlei penningen die uiteindelijk door offeren van zware stukken tot verlies leidde. Zo stonden we rond de klok van tienen met 2 – 0 voor.

Er leek geen vuiltje aan de lucht tot ik naast me Cor van As hoorde mompelen “niet gezien”. Een blik op zijn stelling leerde dat Tjepkema zijn dame vrijwel had ingesloten. Met veel kunst en vliegwerk wist Cor zijn dame tegen opoffering van een toren nog wel op het bord te houden. Met verlies moest echter rekening worden gehouden. Zelf lukte het me ook amper duidelijk in het voordeel te komen op bord 8 tegen Hartog. Door wat halfslachtige zetten in het middenspel als gevolg van hinken op twee gedachten, raakte ik zelfs het initiatief en later een pion kwijt. Er was dus nog werk aan de winkel.

Beerling had even het idee dat hij maar remise moest aanbieden. Gelouterd door vele jaren ervaring kwam hij netjes eerst even toestemming aan mij vragen. Het duurde even voordat ik tijd had zijn stelling en de overige borden te overzien. Toen ik eenmaal aangaf dat het wel mocht, al begreep ik op dat moment niet helemaal waarom hij dat zou doen, zei hij zelf ook al dat hij door zou spelen. Terecht want hij bracht het derde punt binnen.

Hesselmans hield op bord 7 knap stand tegen Koole. Uiteindelijk resulteerde dat in een remise stelling hetgeen hij ook aan bood. Koole vernam van zijn captain dat hij voor eigen resultaat mocht gaan omdat al was ingezien dat de strijd verloren zou gaan en accepteerde het voorstel van Rens dan ook grif.

Kort daarop speelde Tjepkema tegen Cor ondanks zijn jonge leeftijd rustig de wedstrijd uit en werd het 3½ – 1½.

Zelf was ik inmiddels aardig in het nauw gebracht door een ver in mijn stelling doorgedrongen loper. Mijn tegenstander had al een winnende aanval in gedachte toen hij een venijnige pionzet van mij over het hoofd zag. Door een goed opgesteld paard had zijn loper ineens geen vluchtveld meer. Hij trachtte de stelling nog ingewikkeld te maken door nog een dame en een toren ter ruil in te zetten maar dat mocht niet meer baten. Uiteindelijk resteerde een eindspel met een toren meer dat makkelijk was te winnen. Daarmee was de strijd beslist.

Daarna wonnen ook Aad Jan en Joram nog verdienstelijk hun partij waardoor de eindstand op 6½ – 1½ werd bepaald.

De eerste klap is een daalder waard. Wordt vervolgd op 29 oktober, een woensdagavond uit tegen de Penning.

Alle uitslagen en de stand zijn te vinden op de RSB-website.

Ron Ansem