Niks oranje, gewoon zwart en wit

Terwijl het Nederlands Elftal op maandag 13 oktober in een saai schaakspel geen openingen kon vinden in de verdediging van IJsland, waren de echt mooie schaakpartijen wel te vinden in Laurens Borgsate waar de zesde ronde van de interne competitie van Erasmus werd gespeeld en het derde team van Krimpen aan den IJssel op bezoek was.

Het was in het bijzonder leuk om twee geïnteresseerden te mogen verwelkomen: Peter de Boer en Roel de Graaff. Van harte welkom!

Ook interesse om een keer te komen kijken en om de prettige sfeer bij Erasmus te proeven? Aspirant leden kunnen een paar keer vrijblijvend meespelen om te kijken of het bevalt. Kom daarvoor langs op de maandagavond om 20.00 uur of neem contact op met Jaap van Meerkerk (06 – 24 21 38 58 of competitieleider@sv-erasmus.nl).

De aspirant leden De Boer en De  Graaff speelden een onderlinge rapidcompetitie met Jan Bruinsma en zij lieten zien dat ze het spelletje wel begrepen. Bruinsma werd vakkundig van het bord gezet.

In de interne competitie stond de topper tussen de ratingssterksten op het programma. Frank van Zutphen speelde met wit tegen Marvin Dekker en mocht proberen om hem van de eerste plaats te verstoten. Het spel werd vooral gespeeld op de damevleugel en na een grootschalige afruil had Dekker de betere stelling. Een iets minder nauwkeurige zet zorgde er echter voor dat Van Zutphen kon afwikkelen naar een remisestelling. Daardoor gaat Dekker na zes ronden nog steeds alleen aan de leiding.

Dat bood mogelijkheden voor de achtervolgers om in te lopen. Cander Flanders greep die kans met beide handen aan. Hij had tegen Herman Beerling een pion over op de damevleugel, die alleen ten koste van een stuk gestopt kon worden. Het een stuk extra was het eindspel geen probleem voor Flanders, die met 4½ uit 6 prima meedraait in de top van het klassement.

Op bord 3 speelde Jan Smit een goede partij tegen Leo Verhoeven, hij had steeds het iets betere van het spel (ruimteoverwicht en daardoor gemakkelijker spel) en pas in diepe tijdnood besloten beide heren om remise overeen te komen. Een prima prestatie van Smit.

Paul Wilhelm was te sterk voor Bernhard Ruimschoot. Een paardvork op c7 leidde tot het verlies van een kwaliteit en het begin van het einde voor Ruimschoot.

Wim Posthumus behaalde een goede overwinning op Ruurd Ouwehand.  Hij won een pion en wist dat voordeel met succes uit te breiden tot een vol punt. Een prima overwinning van Posthumus!

Kijk hier voor de actuele stand en voor alle uitslagen uit de zesde ronde.