Erasmus verliest regelmatig van Moerkapelle: 5½ – 2½

De eerste confrontatie in het nieuwe seizoen verliep niet naar wens. In het clubgebouw van vogelvereniging Tropica werden de mannen van Erasmus op hun tekortkomingen gewezen: gebrek aan voldoende openingskennis.

Zeker bij 3 partijen stonden we aan het begin al mega onder druk: Ruud Dröge kreeg het Vinkesysteem tegen van de Siciliaan: (Pc3 en f4) en kwam nauwelijks tot tegenspel. Jan Smit in een Colle-opstelling tegen Luinenburg die met zeer agressief spel vlug een pion won en daarna nog een en afwikkelde naar winst. En Ruurd Ouwehand op bord 5 tegen een Hollandse opstelling: dan kan zwart vaak vlot dreigingen ontwikkelen, waar dan op de damevleugel tegenspel gecreëerd moet worden, maar dat kwam er niet van.

Voeg daarbij dat onze andere nieuwe aanwinst Marvin Dekker zich verrekende in een soort Sveshnikov en daarna elementair weg geofferd werd en het was duidelijk dat we dit niet droog konden houden.

Ging er dan niets goed,? Nou, dat ook weer niet: Frank van Zutphen speelde dezelfde opening met wit als de tegenstander van Paul Wilhelm, maar toen Gerard van Ommeren zijn koningsstelling gecompromitteerd had (Ke7 en open g-lijn) en geen doorslaggevende aanval kon ontwikkelen trok Frank het eindspel naar zich toe. Paul hield permanent druk op de zwakke d3 pion van wit, won ook nog een pion maar nam een remiseaanbod aan. Te benauwd om fouten te maken.

Cander Flanders speelde een regelmatige Nimzo waar aan het eind, net voor de remise, wit (Flanders) nog wat op de a-lijn had kunnen proberen. Tot slot Leo Verhoeven, vanuit een iets gedrukte Siciliaan langzaam oprukkend met de d- en e-pion. Jammer dat wit kon vervlakken toen (mijns inziens) Leo loper h1 miste en de druk wegviel. Hij won nog wel een kwaliteit maar het eindspel toren tegen paard plus pion werd remise bevonden.

Oké, Moerkapelle is de kampioenskandidaat, maar toch weten we nu wel waar we aan moeten werken.

Lees hier het verslag “Krachtige start Moerkapelle 1” van Moerkapelle. Alle uitslagen en de stand zijn te vinden op de RSB-website.

Paul Wilhelm