Verslag van een gezellige schaakavond

Ten minste een keer per jaar organiseert Erasmus een bijzondere schaakavond, waarbij wij experimenteren met andere bijzondere vormen van schaken. Maandag 29 december, zo tussen kerst en oud & nieuw, had onze interne wedstrijdleider Jaap van Meerkerk een mooi programma voor de avond gemaakt.

Eerst werden vier teams gevormd (De Kerststerren, De Borgsaters, De Willige Dame en De Matters), die eerst een groepsimultaan en daarna een doorgeefschaak competitie speelden.

Allereerst de teams!

De Kerststerren: Frank van Zutphen, Henry Pijpers, Jan Smit, Rens Hesselmans en Peter Ruimschoot. Zouden zij gaan stralen?

De Borgsaters: Leo Verhoeven, Arie de Jong, Joram Simons, Harry Nefkens en Peter de Boer. Konden zij gebruik maken van het thuisvoordeel?

De Willige Dame: Wim Posthumus, Pim Kleinjan, Bernhard Ruimschoot, Alik Tchavelachvili en Peter Hurkmans. Hoe weerstand te bieden aan een Willige Dame?

De Matters: Ruurd Ouwehand, Frits Steenbergen, Jaap van Meerkerk, Cor van As, Carel Keller en Jan Hoek van Dijke. Gingen zij hun naam eer aan doen?

Wij begonnen de avond met een groepssimultaan. Ieder team gaf daarbij een simultaan aan alle andere spelers, waarbij iedere speler uit het team dat de simultaan gaf slechts één zet achter elkaar mocht spelen.

Dat leidde tot erg leuke taferelen. De meest bizarre openingen kwamen op het bord, combinaties van 2 of 3 zetten hadden alleen zin als ook de volgende spelers deze doorhadden en af en toe was er filevorming aan de borden. Maar het was vooral leuk om de blikken van verbazing te zien als spelers na een nieuwe ronde weer terug aan het bord kwamen: wat is hier gebeurd?

Het bleek niet gemakkelijk voor de simultaangevers. Op een totaal van 15 borden behaalden De Willige Dame de beste score door vier partijen te winnen! De overige teams kwamen niet verder dan 1 of 2 overwinningen. Opmerkelijk: geen enkele remise!

Het tweede deel van de avond speelden wij doorgeefschaak. Bij doorgeefschaak speel je in tweetallen tegen een ander tweetal. Stukken die je slaat geef je aan jouw teammaat, die deze dan weer mag inzetten op zijn eigen bord (stukken die jouw teammaat slaat, mag jij zelf ook weer inzetten).

Ook hier doldwaze avonturen, omdat het toch wel even schakelen is dat er nieuwe stukken bij kunnen komen. Hoe een aanval af te stoppen, als je tegenstander er steeds maar weer nieuw materiaal bij krijgt? Hoe voorkom je penningen en vorkjes die je zomaar materiaal kunnen kosten? En hoe te verdedigen tegen die lastige paarden die nog veel sterker zijn bij het doorgeefschaak?

Aan het einde van de avond werd de totaalscore opgemaakt. Het leuke was dat er eigenlijk maar hele kleine verschillen waren tussen de verschillende teams. Met 20 punten werden De Borgsaters vierde. Een gedeeld tweede plaats was er voor De Willige Dame en De Matters met 22 punten. Winnaar van de avond werden De Kerststerren met 24 punten!

Tot slot werd er aan het einde van de avond nog wat nagepraat met een hapje en een drankje. Anderen speelden nog een snelschaakpotje en twee heren waagden zich ook nog aan een spelletje raindropchess.

Kortom. Het was weer een hele mooie avond en een waardige afsluiting van het jaar 2014 op schaakvereniging Erasmus!