Papendrecht dwingt na hard gevecht geluk af en gaat er met de buit vandoor

Onze tactische opstelling heeft net niet gebracht waar we op hoopten. Het zat ons niet mee, want de teleurstellende uitslag 3 – 5 had net zo goed andersom kunnen zijn.

Aan de inzet heeft het niet gelegen.

Arie de Jong aan bord 1 had zich voorbereid, kwam niet helemaal in zijn gewenste stelling uit, maar schaakte zich naar een gelijke stand. Jammer dat hij direct na deze prestatie zijn dame wegblunderde.

Gilles Donze met wit aan bord 2 vocht een bloedstollend eindspel in tijdnood uit. Hij kwam materiaal achter, maar dreigde plotseling eerder dan zijn tegenstander te promoveren door zijn toren zodanig te offeren dat het promotieveld van zijn tegenstander werd geblokkeerd.

Helaas, door een tussenschaakje van het vijandige paard – een kostbaar tempo – promoveerde zowel wit als zwart. Gilles stond wel een toren achter, maar mocht aan een matnet gaan bouwen. Hij joeg de koning over het hele bord, maar die vond uiteindelijk een uitweg. Toen kon wit het beslissend overnemen.

Frits Steenbergen aan bord 3 speelde met zwart een degelijke partij die in evenwicht bleef. Op de tiende zet werden de dames al geruild en remise was een mooi resultaat tegen een op papier sterkere tegenstander.

Aan bord 4 speelde Jan Hoek van Dijke met wit een stevige gelijk opgaande partij. Jan kreeg een remiseaanbod in een toren-paard eindspel. Er was even onduidelijkheid of hij het wel of niet “mocht” aannemen. Ik stelde wat voorzichtig voor het aanbod aan te nemen. Hoe dan ook, Jan speelde door en in de tijdnoodfase plofte er plotseling een dame voor zijn koning en was het mat.

Emil Verhoef aan bod 5 met zwart kwam in het middenspel een pionnetje achter en verloor uiteindelijk in het eindspel. Pim aan bod 6 speelde met wit een goede partij en deed wat van hem werd verwacht: hij haalde aan een lager bord dan normaal keurig de winst binnen.

Ik (Jaap) kwam gelijk uit de opening. Mijn tegenstander speelde de Le2-variant in een bekende Siciliaan. Ik kreeg wat druk op mijn koningsstelling, speelde ook wat te voorzichtig – waarom niet het thematische b5 uitgesteld en dus uiteindelijk niet gespeeld? – zette een valletje dat werd doorzien, wilde daarna een wilde variant met nogal wat stukkenruil dat uiteindelijk een gelijk eindspel zou opleveren vermijden, omdat ik volgens planning moest winnen. Ik kwam een kwaliteit achter, zocht daarna wel risico, en met succes. Ik posteerde een sterke loper op e5, kreeg een pion terug en dus ruime compensatie voor de kwaliteit. Het remiseaanbod accepteerde ik na een rondgang langs de borden.

Henry Pijpers met wit aan bod 8 overspeelde zijn tegenstander en kwam beslissend materiaal voor, ik meen een paard en één of meer pionnen. Zijn tegenstander riep even voordat hij opgaf nog dat Henry zijn zetten wel moest noteren en wel direct in zijn eigen tijd. Ik stond erbij en zei dat mijn tegenstander aan bord 7 dat ook was vergeten. Kennelijk is het niet zo duidelijk vanaf welk moment dat eigenlijk nog moet. En dat moet gewoon tot de laatste 5 minuten ingaan. Daarna is het niet meer verplicht.

Onze laatste wedstrijd is op donderdag 19 maart uit tegen Ashtapada 1, dat al is gedegradeerd. Wij kunnen er een mooie trainingswedstrijd van maken en gaan zeer zeker voor de winst.

Alle uitslagen en de stand zijn te vinden op de RSB-website.

Jaap van Meerkerk