Halloween in februari? Het kan bij Erasmus!

Maandag 9 februari werd al weer de vijfde ronde gespeeld van de finales. In de B-groep en de C-groep begint er inmiddels tekening te komen in de strijd, terwijl in de A-groep alles nog open is. In de vijfde ronde veranderde dat beeld niet heel erg.

Halloween zult u denken? Was het dan een verkleedfeestje bij Erasmus? Verkleden niet, maar wel een feestje. Wij mochten twee nieuwe aspirant-leden verwelkomen, die voor het eerst op onze clubavond aankwamen en de komende tijd mee komen spelen. Een bijzonder welkom voor René van Es en Joost van Ooijen! Ze lieten beiden zien het schaakspel al redelijk in de vingers te hebben!

Maar wat heeft dat dan met Halloween te maken? Luistert en huivert…

C-groep

In de C-groep stond de topper tussen Henry Pijpers en Herman Beerling op het programma. Pijpers pakte uit met het zogenaamde Halloween-Gambiet, een interessante variant uit het vierpaardenspel, waarbij wit al op de vierde zet een paard offert (zie de foto hierboven voor de stelling na vier zetten). Na afloop werd de opening door verschillende spelers nog uitgebreid geanalyseerd of wit of zwart nu voordeel heeft. Beerling koos er echter voor om vrij snel het stuk terug te geven, waarna het materiële evenwicht weer hersteld werd. Pijpers behield het betere van het spel en won uiteindelijk wel. Pijpers gaat in de C-groep met 4½ uit 5 en een punt voorsprong op de nummer 2 aan de leiding in de C-groep!

Pijpers staat een punt voor op drie spelers. Jan Hoek van Dijke won al vrij vroeg op de avond van Roel de Graaff en ook Arie de Jong behaalde een nette overwinning tegen Wil de Boer.

Als laatste meldde Emil Verhoef zich bij de runners-up. Verhoef moest daarvoor wel een uiterste krachtinspanning doen. Zijn tegenstander Peter de Boer gaat met de week sterker spelen en hij wist de initatieven van Verhoef goed te pareren. Een klein voordeeltje van Verhoef in het eindspel werd De Boer in tijdnood fataal. Maar weer een goed gespeelde partij van De Boer!

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in de C-groep.

B-groep

In de B-groep werden drie partijen gespeeld. Ditmaal stond de topper tussen Aad Jan Roos en Ruud Dröge op het programma. Beiden waren nog ongeslagen tot voor deze ronde. De partij ging lange tijd gelijk op en er onstond een pionneneindspel met loper versus paard met een extra pionnetje voor Dröge. Dröge had daarbij ook de actievere koning en stapje voor stapje werd Roos teruggedrongen. Weer een prima overwinning voor Dröge, die met 5 uit 5 op koers ligt voor het kampioenschap van de B-groep!

Joram Simons won tegen Carel Keller en Cor van As behaalde een nette remise tegen Frits Steenbergen.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in de B-groep.

A-groep

In de A-groep was het volle bak deze ronde. Winterkampioen Marvin Dekker speelde met wit tegen Bernhard Ruimschoot. Ruimschoot had op een gegeven moment weliswaar een kwaliteit meer, maar zijn koningsstelling was wel een gatenkaas en de lopers van Dekker waren oppermachtig. Dat bleek ook doorslaggevend en zo won Dekker wederom op fraaie wijze!

Lucian Mihailescu speelde met wit tegen Jaap van Meerkerk. Het evenwicht werd in deze partij niet echt verbroken en vandaar dat remise de logische uitslag was.

Ook remise eindigde de partij tussen Marcel Tillemans en Leo Verhoeven. Al ging dat niet zonder slag of stoot. Verhoeven won een stuk tegen een paar pionnen en in een mooi tijdnoodduel ontstond een voor beide spelers gevaarlijke stelling, die alle kanten op kon gaan. Daarom besloten de heren tot remise.

Als laatste stond de partij tussen Cander Flanders en Wim Posthumus op de affiche voor de vijfde ronde. Flanders speelde goed en had op een bepaald moment een stuk kunnen winnen zonder al te veel tegenkansen voor Posthumus. Hij maakte op het moment supreme echter een kleine onzorgvuldigheid, waardoor Posthumus het stukverlies kon voorkomen. Posthumus had toen de betere stelling en daarnaast had Flanders veel tijd verbruikt. Te veel, want Flanders ging uiteindelijk door zijn vlag heen.

Wim Posthumus (met 3 uit 4) en Marvin Dekker (met 2 uit 3) hebben de beste score, maar alles is hier nog mogelijk. Het merendeel van de spelers in de A-groep heeft een half verliespuntje extra. Spanning alom dus in de A-groep!

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in de A-groep.