Derde komt goed weg

Afgelopen dinsdag togen we met het derde voor de voorlaatste wedstrijd naar Papendrecht. Weliswaar met een invaller voor Aad Jan Roos, waanden we ons onverslaanbaar. Immers zoals de wedstrijdleider van te voren nog meldde: “Jullie staan stijf bovenaan en wij stijf onderaan.”

Al snel bleek echter dat ze van plan waren hun huid duur te verkopen en dat je die niet moet verkopen voor de beer geschoten is.

UPDATE / BREAKING NEWS: ONS DERDE IS KAMPIOEN! FELICITATIES!!!!

Rond een uur of half tien leek de stand op de meeste borden nog behoorlijk in evenwicht en was er zeker geen zicht op een snelle overwinning. Joram kwam al even zorgelijk bij mij melden dat hij een pion achter stond en dat we echt wel volle bak moesten.

Op bord 1 speelde Bernhard Ruimschoot tegen De Ruyter. Betrouwbaar als hij dit seizoen speelt, wist hij de partij naar zich toe te trekken. Met 20. Pe5 kreeg hij een sterk paard met diverse vorkmogelijkheden waarna hij het slaan voor het kiezen had. Dat leverde twee pluspionnen op. Die voorsprong kwam verder niet meer in gevaar.

Bram de Knegt verging het aan bord 2 tegen Punt echter minder. Aanvankelijk leek er weinig aan de hand. De laatste keer dat ik nog even keek voordat ik in tijdnood vooral de aandacht bij mijn eigen partij moest houden, stond Bram zelfs een pion voor in een pionnen eindspel met ieder een toren en telde ik het punt al voor ons. Verbijstering alom toen kort daarna bleek dat het punt voor Punt was.

Lucian Mihailescu moest op het derde bord tegen De Jong. Met gedegen spel kwam hij eigenlijk nooit in gevaar en bracht een vol punt binnen.

Op het vijfde bord moest Herman Beerling tegen Prins. Prins offerde al vrij vroeg een loper tegen twee pionnen en verkreeg daarmee een razend sterk ogende koningsaanval met gecombineerd een paard, een toren en een dame. Hermans koning werd daarmee naar onnatuurlijke velden gedreven. Hij wist echter knap te verdedigen en toen na afruil van wat stukken de rook optrok stond hij nog een stuk voor en was er geen vuiltje meer aan de lucht.

Cor van As zat op het zesde bord naast mij en moest strijden om de koning van De Koning. Cor heeft er nog wel eens een handje van al snel de indruk te hebben dat hij geweldig speelt om dan even later met wat krachtige verwensingen duidelijk te maken dat hij een stomme zet heeft gedaan. In dit geval kwam hij me aan de bar – waar anders – melden dat hij maandag voortreffelijk had gespeeld maar nu iedere creativiteit miste. Ik maande hem wel goed geconcentreerd te blijven spelen. Op enig moment wist hij een loper te pennen omdat de dame er achterstond. Na de volgende aanval door een pion ging de loper verloren. Er werden nog wat stukken geruild en de buit was binnen.

Rens Hesselmans had op bord 8 tegen Penning niet de juiste vorm. Zonder nou direct grote fouten te maken, wist Penning toch in het voordeel te komen en de stand zowaar op 2 – 4 te brengen.

Zelf stond ik op dat moment lastig. Ik was met behoorlijk aanvallend spel, waarbij ik een pion had geofferd, uit de opening gekomen. Mijn tegenstander Stabij had echter op f6 geslagen met de g-pion waar ik verwacht had dat hij dat met de dame zou doen. Hierdoor kreeg hij een open g-lijn. Na een lange rokade opende hij een aanval met twee torens over deze lijn waardoor ik genoodzaakt was al mijn stukken te concentreren rond de verdediging van mijn g pion. Hierdoor stagneerde mijn pionnen aanval op de dame vleugel en moest ik alle zeilen bij zetten om niet te verliezen.

Op enig moment hoorde ik van de Erasmianen instemmend gemompel bij het bord van Joram Simons en bleek dat hij ondanks zijn pion achter toch remise had weten te houden. Daarmee was het pleit beslecht. Met een ruime tijd achterstand en een stelling die in essentie per twee zetten steeds niet veel veranderde bood ik ook remise aan hetgeen Stabij accepteerde omdat de wedstrijd toch al beslist was.

Zo kwam er uiteindelijk toch een verwachte overwinnen hoewel die met 3 – 5 bijna als een morele overwinning door Papendrecht werd beleefd.

Op 23 maart staat de laatste wedstrijd thuis op het schema. Later deze week gaan De Penning en De Pionier, onze overgebleven concurrenten eerst uitmaken of die er nog toe doet. Mogelijk zijn we eind deze week dus al kampioen. Zo niet horen we het op 23 maart in eigen huis af te maken.

Alle uitslagen en de stand zijn te vinden op de RSB-website.

Ron Ansem