Interne Erasmus bloeit als nooit tevoren!

Maandag 7 september was dan eindelijk het echte begin van het nieuwe seizoen met de eerste ronde van de interne competitie. Met dit jaar aan de start een recordaantal deelnemers van 48 spelers in de interne competitie!

Het was erg leuk om verschillende nieuwe leden te mogen verwelkomen bij Erasmus. Maarliefst 9 spelers maakten hun debuut of rentree in de interne competitie van Erasmus.

Zelf ook lid worden? Je kan vrijblijvend een paar weken meespelen. Neem dan contact op met de Jaap van Meerkerk, competitieleider@sv-erasmus.nl of Leo Verhoeven,secretaris@sv-erasmus.nl. En met een Rotterdampas krijg je ook nog eens € 25 korting op jouw lidmaatschap!

Negen nieuwe leden! Coen van Baren, Wim van der Kraats, Murdoch Mac Lean, Davin Mostert en Stephan Pinedo kenden we natuurlijk al van het Watertorentoernooi, maar zij komen nu ook bij ons meespelen in de interne. En terug van weggeweest zijn Victor Hooftman (nog uit de Schiebroek Westen-Regina tijd) en Andrzej Pietrow. Daarnaast maakten Gabriël Cornelisse en Vincent Smol hun debuut op het schaakbord bij Erasmus. Heren, van harte welkom!

Maar dan over naar het schaken zelf. In de eerste ronde wordt altijd op rating ingedeeld, met soms grote verschillen. Maar dat wilde niet zeggen dat de partijen dan ook zomaar ‘even gewonnen worden’. Voor het eerst werd gespeeld met het nieuwe tempo van 90 minuten per partij + 15 seconden erbij voor iedere zet. Om 20 uur gingen de klokken aan tot tevredenheid van onze interne wedstrijdleider Jaap van Meerkerk!

Er was veel strijd te zien en het duurde dan ook tot laat op de avond voordat alle partijen beslist waren. Toen de rook was opgetrokken, stonden er ook enkele verrassende uitslagen op de borden.

Wat te denken van René van Es, die won van Pim Kleinjan. Wij laten de winnaar (René van Es) aan het woord:

“Tot zet 17 ging de partij redelijk gelijk op, echter had wit (Pim) zijn stukken beter ontwikkeld. René pakte met zijn loper het paard op f3 om de g-lijn te openen. Pim, sloeg tot verbazing niet de loper, maar sloeg op c5 met zijn pion en viel de zwarte koningin aan. Echter had Pim het volgende over het hoofd gezien Lf3 x d1, waarbij ook zijn koningin werd aangevallen. De afruil was niet erg gunstig, wit kwam hier niet meer uit en 14 zetten later…”

Was het punt binnen voor Van Es. Een prima resultaat van Van Es!

Daarnaast waren er ook nog verschillende spelers, die hun – op papier – sterkere tegenstander op een remise wisten te houden! Zo gaf Coen van Baren zijn visitekaartje af door Ruud Dröge (vorig jaar nog winnaar van de B-groep) op remise te houden. En behaalde Alik Tchavelachvili een prima remise tegen Herman Beerling. En ook Harry Nefkens bleef in een eindspel met lichte stukken prima overeind tegen Davin Mostert.

Kortom, weer een mooie begin voor een veelbelovend seizoen! Kijk hier voor de uitslagen en de stand na de eerste ronde.