Gezelligheid voorop bij mooie avond

Maandag 28 december vierde Erasmus haar 10-jarig bestaan als schaakvereniging. Reden voor een feestje dus en voor de gelegenheid hadden wij een mooi programma in elkaar gedraaid!

De avond begon met een toast door de 35 leden en oud-leden op de toekomst van onze vereniging!

Vanavond zouden we gaan bepalen, wie zich met de komende vijf jaar (!) de meest allround schakers van Erasmus zouden mogen gaan noemen. De eerste opdracht was misschien nog wel het lastigste, waarin meteen de creativiteit van de teams werd getest: Verzin een teamnaam!

En met die creativiteit zat het wel goed! De volgende zes teams zouden deze avond de strijd aangaan!

De gedekte dame (8 punten voor creativiteit) bestaande uit de cracks: Herman Beerling, Peter de Boer, Jan Hoek van Dijke, Murdoch Mac Lean, Ruurd Ouwehand en Frits Steenbergen.

Tameless Horses (7½ punt) die de volgende erkende toppers in het veld bracht: Arend Bongers, Andrzej Pietrow, Henry Pijpers, Peter Ruimschoot en Paul Wilhelm.

Chesskovski (7 punten) met de schaakvirtuozen: Ruud Dröge, Rens Hesselmans, Peter Hurkmans, Jan de Korte, Jan Smit en Frank van Zutphen.

De Rode Loper (6½ punt) (rollen ze hem zelf uit of doet de tegenstander dat?) met als sterren: Cor van As, Carel Keller, Pim Kleinjan, Jaap van Meerkerk, Wim Posthumus en Emil Verhoef.

Banzai! (6 punten) met als gevaarlijke warriors in de opstellling: Victor Hooftman, Henk de Kleijnen, Bram de Knegt, Henk Ochtman, Vincent Smol en Peter Weeda.

En last but not least, De Bende v/d Jong (6 punten) die bestond uit: René van Es, Arie de Jong, Aad Jan Roos, Bernhard Ruimschoot, Leo Verhoeven en Coen van Vlijmen.

Het tweede deel van de avond gingen wij terug in de geschiedenis, naar misschien wel één van de belangrijkste partijen ooit. Bij een eerder Erasmus-uitje naar de film Pawn Sacrifice over de WK-match tussen Fischer en Spassky was natuurlijk de grote vraag: Hoe ging die belangrijke zesde partij ook al weer?

Andrzej Pietrow nam ons daarom mee terug naar deze match en behandelde deze partij. De aanwezigen hingen aan zijn lippen! Daarbij konden de teams ook bonuspunten verdienen voor de slimste vragen en de beste suggesties!

De Gedekte Dame verdiende de meeste bonuspunten!

Hieronder is deze partij (met commentaar van Andrzej) nog eens na te spelen!

Robert Fischer – Boris Spassky

Na deze partijbespreking werden de teams weer aan het werk gezet met enkele opgaven en stellingen. Vraag was niet zozeer om de direct winnende zet te vinden, maar meer om het strategische plan te vinden. Met welk plan heeft wit/zwart de beste kansen op voordeel? Voor de liefhebbers, hier zijn de opgaven + antwoorden te vinden (met dank aan Leo Verhoeven).

De Tameless Horses hadden alle antwoorden goed en verdienden daarmee de volle 10 punten! Ook Banzai! scoorde goed bij de stellingen! Met 7 punten behaalden zij op dit onderdeel een prima derde plaats (met 2 van de 3 goede antwoorden).

Daarna werd het tijd om echt achter het schaakbord plaats te gaan nemen. Maar uiteraard met aangepaste regels, want een allround schaker moet zich natuurlijk razendsnel aan nieuwe omstandigheden aan kunnen passen. Een test dus voor het aanpassingsvermogen van de teams!

Daarom eerst twee ronden Paratrooperschaak, met een afwijkende beginopstelling en de mogelijkheid om enkele stukken naar believen in te zetten! Een combinatie tussen random chess en doorgeefschaak.

Chesskovski deed het goed bij het Paratrooperschaak! Zij behaalden 8 punten uit hun twee wedstrijden (een overwinning en een gelijkspel)!

En last but not least, het spektakelstuk van de avond. De toets der toetsen: hoe was de teamgeest van en de samenwerking binnen de verschillende teams?

Als laatste stond de teamsimultaan op het programma! De ontvangers van de simultaan spelen allen aan een eigen bord. En de gevers van de simultaan spelen om de beurt een zet. Verwarring en hilariteit alom. Vooral als stellingen in vijf zetten volledig werden omgebogen van totaal gewonnen naar compleet verloren... Ieder team was 1 keer simultaangever en 2 keer ontvanger!

Ondertussen tikte de tijd door. Na precies 12 minuten was iedere ronde voorbij en werden de houtjes op het bord geteld.

Pech voor de spelers die net een stuk hadden geofferd voor de winnende aanval! Gewoon een pionnetje winnen en consolideren was hier verstandiger.

Zo rond kwart over elf kon wedstrijdleider Jaap van Meerkerk de eindstand op gaan maken. Het was een nek aan nek strijd, die pas tijdens het laatste onderdeel definitief werd beslist.

Met een eindscore van 36 punten gingen de Tameless Horses met de eer strijken! Felicitaties voor Arend Bongers, Andrzej Pietrow, Henry Pijpers, Peter Ruimschoot en Paul Wilhelm!

Een neuslengte daarachter eindigde De Bende v/d Jong op een tweede plaats met 33 punten en Chesskovski met 32 punten.

De aanmoedigingsprijs (De Rotterdamse Variant! ter ere van het 100-jarige bestaan van onze voorloper NRSG Wilhelm Steinitz) was voor De Rode Loper!

Alles bij elkaar was het een mooie viering van ons 10-jarige bestaan en een mooie afsluiting van het jaar 2015!

Tot volgend jaar!

Frank van Zutphen