Eerste neemt belangrijke horde richting kampioenschap

Maandag 11 januari speelde het eerste van Erasmus de belangrijke wedstrijd tegen De IJssel 1 in Moordrecht.

Een niet te onderschatten tegenstander, vorig jaar won het eerste van Erasmus weliswaar van hen, maar dat kostte destijds veel pijn en moeite.

Maar dit jaar was het anders. Erasmus was op volle sterkte en De IJssel was toch wel verzwakt met drie invallers.

Gedurende de hele avond zagen de stellingen er op de borden wel goed uit en zo rond een uur of tien konden de eerste uitslagen worden genoteerd.

Leo Verhoeven kwam op bord 4 met zwart prima uit de opening en al redelijk vroeg in het middenspel werden verschillende stukken gewisseld zonder dat het evenwicht werd doorbroken. Remise was het logische resultaat en gegeven de standen op de overige borden een prima start van de avond.

Niet lang kwam het volgende halfje binnen van de hand van Cander Flanders (bord 7, wit). In een stelling met beiden een toren en twee lichte stukken, stonden de stukken van Flanders iets minder actief, maar alles nog ruim binnen de remisemarge. Ook een prima resultaat!

Het duurde niet lang daarna voordat Erasmus op voorsprong kwam. Murdoch Mac Lean speelde een goede partij met zwart op bord 8. Zijn tegenstander had wat problemen te overwinnen en koos daarom maar voor de weg naar voren. Een stukoffer voor twee pionnen met perspectief op een koningsaanval. Dat perspectief werd snel en vakkundig door Mac Lean de kop ingedrukt en niet lang daarna gooide zijn tegenstander de handdoek in de ring. Een 2 – 1 voorsprong voor Erasmus!

Het volgende punt werd binnen gebracht door Frank van Zutphen aan bord 3. Met wit kreeg Van Zutphen al snel voordeel, zwart had een zwakke pion op d6 en dat zorgde voor grote problemen. Van Zutphen won één pionnetje, ruilde de zware stukken af en won daarna nog een pionnetje. Het resterende eindspel was niet meer lastig te winnen. Een 3 – 1 voorsprong!

Niet lang daarna kwam het volgende punt binnen door Olivier Vrolijk die met wit aan bord 5 zat. Vrolijk speelde een mooie strategische partij, eerste bouwde hij druk op in het centrum, vervolgens won hij een pion en daartegen kon zijn tegenstander niet heel veel inbrengen. Een blunder van zijn tegenstander versnelde de onvermijdelijke nederlaag. Vrolijk heeft tot op heden een score van 4 uit 4! Een hele mooie prestatie! En daarmee stond er een tussenstand van 4 – 1 op de borden.

Inmiddels had Marvin Dekker het met wit lastig op bord 1. Hij kwam prima uit de opening, maar liet een paard op g5 insluiten hetgeen stukverlies inluidde. Hij probeerde nog tegenspel te creëren door er nog een kwaliteitsoffer tegenaan te gooien, maar dat mocht niet baten. Een nederlaag voor Erasmus en daarmee een tussenstand van 4 – 2.

Alle twee de matchpunten waren definitief voor Erasmus dankzij een remise van Wim Posthumus (met zwart op bord 6). Posthumus kwam goed uit de opening en de witte stelling was wat gemankeerd met een zwakke loper. Rustig trok Posthumus het initiatief naar zich toe. Na afruil van vele stukken was er een eindspel van paard tegen loper en verschillende pionnen. Een klein plusje voor Posthumus en als het echt nodig was geweest had er wellicht nog wel meer ingezeten, maar gegeven de tussenstand gaf Posthumus er de voorkeur aan om het teamresultaat veilig te stellen. Een 4½ – 2½ tussenstand!

Als laatste was Andrzej Pietrow nog bezig aan bord 2. Hij kwam prima uit de opening met zwart en won in het late middenspel een pionnetje. Vervolgens was het mooi om te zien hoe hij het voordeel van twee vrijpionnen op de damevleugel uitspeelde in een stelling met beiden een paard en een loper. Mooi stukje techniek! En daarmee stond een 5½ – 2½ eindstand op de borden.

Een prima resultaat dus tegen een toch altijd lastige tegenstander. Na deze overwinning is er nog maar één concurrent voor het kampioenschap en de promotie naar de promotieklasse!

Erasmus heeft met nog 1 wedstrijd te gaan 3 matchpunten voorsprong op RSR Ivoren Toren 3, die nog wel een extra wedstrijd moeten spelen. Bij een misstap van RSR Ivoren Toren vrijdag aanstaande kan Erasmus deze vrijdag al kampioen worden! En anders moeten we het maandag 14 maart thuis zelf afmaken tegen WSV 1!

Lees hier het verslag “Gehandicapt 1e team mindere van Erasmus 1” op de website van De IJssel. Kijk hier voor alle uitslagen van het eerste team in de de RSB-competitie.

Frank van Zutphen