Een vredelievende maandagavond

Na het rapidgeweld van het succesvolle Erasmus rapidtoernooi was het maandag 22 februari weer back-to-basics! En omdat er deze avond voor de verandering geen RSB-competitie was gepland, kon alle aandacht weer uitgaan naar de interne competitie.

Zowel in de A-groep als in de B-groep werd een volledige ronde gespeeld met vier partijen. En ook in de C-groep stonden er negen partijen op de affiche van maandag 22 februari! Het werd een vredelievende bedoening met vele remises!

A-groep

Koploper Murdoch Mac Lean (3½ uit 4) speelde met zwart tegen Leo Verhoeven. Verhoeven had weliswaar een iets betere stelling, maar kreeg toch geen beslissend voordeel. Remise was het logische en terechte resultaat.

Achtervolger Marcel Tillemans (3 uit 3) speelde met zwart tegen Frank van Zutphen. Tillemans behandelde de opening niet helemaal goed en had daardoor geen tijd om te rokeren. Van Zutphen maakte hier optimaal gebruik van met een aanval door het centrum en het was lastig voor Tillemans om goede zetten te vinden. Een fout van Tillemans versnelde het einde en zorgde voor de winst van Van Zutphen.

Cor van As speelde een goede partij tegen Wim Posthumus. In een stelling met tegengestelde rokades had Van As het net iets gemakkelijker. Toen hij echter een stuk weggaf, was het snel over met de pret.

Punt voor Posthumus, die nu op 2 uit 3 staat. Van As wacht nog steeds op zijn eerste punt in de A-groep.

Als laatste stond de partij tussen Ruud Dröge en Andrzej Pietrow op het programma. Dröge kwam wel aardig uit de opening en kwam zelfs een pion voor in het middenspel. Dat bleek toch niet voldoende voor de winst en beide heren kwamen remise overeen. Voor Pietrow is dit al de vierde remise op rij in de A-groep!

Kijk hier voor de uitslagen, de stand en het programma in de A-groep.

B-groep

In de B-groep had Jan Hoek van Dijke een gemakkelijke avond tegen Cander Flanders. Flanders offerde een stuk voor een koningsaanval, maar Hoek van Dijke had het iets beter doorgerekend dan Flanders. Een paar zetten stond Hoek van Dijke een stuk voor en was de koningsaanval voorbij. Flanders gaf vrij kort daarna op.

Koploper Davin Mostert (3 uit 4) nam het op tegen directe concurrent voor de titel Jan Smit (2½ uit 4).

Al vrij snel vanuit het middenspel dreigde er een eindspel te ontstaan met ongelijke lopers. Voldoende reden dus om remise overeen te komen.

Mede-koploper Paul Wilhelm (ook 3 uit 4) speelde tegen Arie de Jong (2 uit 3).

Al vroeg in het middenspel bood Wilhelm remise aan, wat door De Jong werd geaccepteerd.

De partij van de avond was echter de confrontatie tussen Bernhard Ruimschoot en Jaap van Meerkerk.

Ruimschoot stond een groot deel van de partij gedrongen met onder meer twee ingegraven lopers op a2 en b2. Van Meerkerk had het initiatief en in de laatste 15 minuten van de partij ontstond er een mooie rollercoaster schaakpartij. In eerste instantie werd de druk Ruimschoot te groot en won Van Meerkerk een belangrijke pion op f3. Er volgde een klopjacht op de witte koning. Zou het nu wel mat gaan of niet? Want tegelijk dreigde Ruimschoot ook mat in één. Het kon nog alle kanten opgaan. De witte koning leek overal uit te lopen, maar hij ging naar het verkeerde veld en daardoor kon Van Meerkerk groot materiaal winnen. Maar ja, inmiddels waren we in de blessuretijd aangeland met allebei slechts enkele minuten op de klok. Zie dan maar die winnende combinatie te vinden. Van Meerkerk vond hem niet en tot overmaat van ramp gaf hij een paar zetten later ook nog een volle toren weg. Tja… Daarmee was het punt definitief voor Ruimschoot. Troost voor Van Meerkerk: het publiek was de grote winnaar!

Kijk hier voor de uitslagen, de stand en het programma in de B-groep.

C-groep

In de C-groep stond de kraker tussen de nummers 1 Pim Kleinjan en 2 Frits Steenbergen op het programma. Het werd een lange partij. Kleinjan won een kwaliteit en dat voordeel bleek uiteindelijk beslissend te zijn. En daarmee heeft Kleinjan weer een concurrent afgeslagen! Kleinjan is tot op heden ongenaakbaar, met 5 overwinningen en 2 byes gaat hij fier aan de leiding in groep C.

De enige die nog enigszins in het spoor kan blijven van Kleinjan is Anton van Berkel, die na een korte snuffelperiode lid is geworden van Erasmus! Van harte welkom en duidelijk een aanwinst voor de vereniging! Hij was in een korte partij te sterk voor Roel de Graaff en volgt met 5½ uit 7 op een half puntje achterstand op Kleinjan.

Ook in de C-groep was het een vredelievende avond met vele remises. De wedstrijden Victor Hooftman -Aad Jan Roos, Alik Tchavelachvili – Peter Ruimschoot (een heel mooi resultaat van Ruimschoot!), Herman Beerling – Lucian Mihailescu en Wim Witvliet – René van Es eindigden allemaal in remise.

René van Es schreef over zijn partij:

“Wim opende ‘Engels’ en dat was het enige spannende aan onze confrontatie. Een leuke spelregel anekdote is misschien, dat ik remise aanbod. Hij weigerde. Enkele zetten later gaf hij mij een hand en zei: “Oké remise”.”

Coen van Baren was te sterk voor Harry Nefkens, waarmee Van Baren zich ook meldt in de subtop van de C-groep! Overwinningen waren er ook voor Bram de Knegt (tegen Rens Hesselmans) en Stephen Pinedo (tegen Peter Hurkmans).

Kijk hier voor de uitslagen en de stand in de C-groep.