Vierde achttal strijdend ten onder

Afgelopen vrijdag, 23 september, was de eerste wedstrijd van het vierde team tegen het derde team van de Capelse Schaakvereniging.

Er is met zeer veel inzet gespeeld. Om 11 uur was er nog geen partij beslist, en waren er slechts hier en daar kleine verschillen ontstaan.

Victor Hooftman (bord 5, wit) stond twee pionnen achter. Eén geofferd om aanval te krijgen. Dat offeren was gelukt, maar die aanval wat minder. Kort na elven was dat de eerste nul.

Direct daarna besloten Bram de Knegt (bord 2, zwart) en zijn tegenstander tot remise. Bram, teamleider en uw verslaggever, kwam gedrongen uit de opening, maar de tegenstander slaagde er niet in dat te gelde te maken. Toen de meeste stukken verdwenen waren was remise een logisch resultaat.

Een kwartiertje later vielen er twee nullen aan onze kant. Aan de borden zeven en acht zaten de twee Peters, Peter de Boer en Peter Ruimschoot. Deze invallers hebben allebei goed gespeeld, maar dat had ze ook veel tijd gekost. Allebei nog maar een paar minuten op de klok. Peter de Boer leek remise in handen te hebben, maar toch kon de randpion van zijn tegenstander, gesteund door de koning, promoveren. Peter Ruimschoot raakte met nog 1 minuut op de klok een toren kwijt, toen die met de koning op één lijn kwam en Peter schaak werd gezet met de toren van de tegenstander. 3½ – ½ voor Capelle.

Anton van Berkel en Cor van As staan dan nog gelijk. Ron Ansem staat twee pionnen achter en Ton van Bokhoven heeft de kwaliteit voor twee pionnen. Theoretisch kan het nog goedkomen, maar er is wel een wondertje nodig. Dat wonder komt niet.

Ron (bord 4, zwart) slaagt er in remise te houden. Ik heb niet gezien hoe Ton (bord 6, zwart) zijn partij verliest. En Cor (bord 3, wit) wil kostte wat kost winnen, waardoor hij pionnen verliest en dus ook de partij.

Als laatste is Anton van Berkel over (bord 1, wit). Een partij waarin Anton steeds ietsje beter staat, maar het verschil is klein. Uiteindelijk houdt Anton op de damevleugel 2 pionnen over tegen 1 pion van de tegenstander, die wel de meerderheid op de koningsvleugel heeft, maar daar staat zijn koning niet. Anton speelt het bekwaam uit en haalt onze enige winstpartij binnen. Einduitslag: 6 – 2 voor Capelle.

We speelden met drie invallers, maar het ratingverschil (Capelle 1543 – Erasmus 1518) was toch niet echt groot. Met de instelling waarmee gespeeld is moeten we de komende wedstrijden betere resultaten kunnen behalen. De eerstvolgende is meteen raak. Maandag 10 oktober spelen we thuis tegen De IJssel 2, dat de eerste wedstrijd met 7½ – ½ heeft gewonnen.

Lees hier het verslag “CSV 3 trapt af met daverende overwinning” op de website van CSV. Kijk hier voor alle uitslagen van het vierde team in de RSB competitie.

Bram de Knegt