Veel strijd om de punten!

Ons eerste team speelde zijn eerste wedstrijd tegen RSR Ivoren Toren 2, dus nodigde de wedstrijdleider intern de spelers voor de interne extra vroeg uit zich achter hun borden klaar te maken voor de strijd voor de derde ronde. Ik maak een verslag van wat impressies tijdens deze avond.

U snapt dat door mijn eigen partij en het uitermate spannende wedstrijdverloop van ons eerste team ik veel ‘op gevoel en routine’ zal opdienen.

Aan bord 1 hielden Ruud Dröge en Paul Wilhelm het op remise, maar het was “beslist geen saaie pot”, vertelde Paul na afloop. Ik kreeg een waterval van variantjes over me heen en knikte maar wat.

Interessant zou ongetwijfeld de strijd tussen de beide oud-teamgenoten van 3-Torens 1 uit Berkel-Rodenrijs worden: Davin Mostert en Arno van Houten. Zij zijn ongetwijfeld goed op de hoogte van elkaars kwaliteiten en openingsrepertoire. Davin trok de partij naar zich toe en incasseerde het volle punt.

Bernhard Ruimschoot moest het opnemen tegen de sterke André Boon, de kampioen van Gouda (van de sterk bezette B-groep). Een tegenstander dus met een fors ratingverschil van bijna 200 punten. Wat een taaie is die Bernhard toch. Een speler van wie je pas gewonnen hebt als je in de kleedkamer zit. Zoiets. Hij heeft zich dit seizoen getrakteerd op een sabbatical voor de externe competitie. Dit leverde hem kennelijk nu reeds zoveel energie op dat hij voor de interne onmiddellijk zijn visitekaartje afgaf. Hij pakte het volle punt.

René Geuskens wist Cander Flanders knap op remise te houden. René kent al onze pappenheimers nog niet zo goed dus speelde hij zonder enig ontzag tegen zijn gerenommeerde tegenstander, wiens naam toch ruim 200 punten hoger op de nationale ratingladder prijkt. Volgens mij maakt dat René totaal niets uit. Die laat zich echt niet imponeren. Althans, die indruk wekt hij op mij, ik heb hem namelijk diverse keren vanuit Spijkenisse naar de Oude Dijk mogen taxiën, na afloop van de PK-wedstrijden. Min of meer teleurgesteld meldde hij dat hij weeeeer een remise had gescoord.

Anton van Berkel en Arie de Jong konden onderaan een halfje noteren op hun notatieformulier. Wat bijna niemand weet is dat het notatieformulier, ook als dat in een eigen boekje door de spelers wordt meegenomen, tijdens de wedstrijd (zo lang het in de speelzaal is) eigendom is van de intern wedstrijdleider. Dit ter zijde.

Leo Koster (1783), ons eerste ‘buitenschaakspellid’ mocht het opnemen tegen de oud-voorzitter en voormalig eersteteamspeler van SV Schiebroek, Bram de Knegt. Leo herstelde zich knap van zijn toch wel voorspelde nederlaag tegen Andrzej Pietrow in ronde 2. Bram hield het tegen Leo op remise.

Jaap van Meerkerk mocht weer eens tegen Viktor Hooftman, zijn oud-clubgenoot van Schiebroek en SWR, spelen. Viktor heeft heel wat jaartjes geen wedstrijdschaak gespeeld en is weer aardig bezig zijn oude ritme te hervinden. Wie wat leuke foto’s uit de oude doos wil zien, sla gerust het boekje “Een greep uit 50 jaar Schiebroekse schaakhistorie” van de hand van Carel Keller en mij erop na. Het is te koop voor 21 euro! Ter geruststelling: we verdienen daar geen cent mee. Met 400 namen in het namenregister.

Het werd een Tartakower, een degelijke opening voor zwart, een tikje saai wellicht, maar met voldoende aanknopingspunten voor zwart om op winst te spelen. Alle groten der aarde hebben hem geregeld gespeeld. Een groot verschil met de dynamische Grünfeld. Viktor speelde het zonder het tussenzetje h6 om de loper op g5 een verklaring te laten afleggen. Door een te vroeg c5 en de kenmerkende twee zwarte hangende pionnen op c5 en d5 wist wit de belangrijke pion op d5 direct al te winnen. Ik ruilde eerst de loper op g6 (die op e6 of b7 hoort overigens), maar Viktor verzwakte zijn koningsstelling onnodig door met de f-pion terug te nemen, waardoor er een zwakte op e6 ontstond. Daarna werd de druk op de zwarte stelling onhoudbaar opgevoerd.

Carel Keller kwam aan bord 17 met twee verbonden vrijpionnen gewonnen te staan tegen Peter Hurkmans maar liet zich tot zijn eigen verbazing en grote ergernis plotseling door Peter schaakzetten. Het bleek ook nog eens mat te zijn! Poef, dat hakt erin. Vanaf nu kan het alleen maar beter gaan. En dat zal zeker gaan gebeuren, gezien Carels goede spel tegen Bernhard Ruimschoot en Ruud Dröge in ronde 1 en 2.

Alle uitslagen en de stand na de derde ronde zijn te vinden op de uitslagenpagina van de voorronde van de interne competitie.

Jaap van Meerkerk