Ruime overwinning voor tweede Erasmus

Op vrijdag 7 oktober speelde Erasmus 2 de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen. Uit tegen Charlois Europoort 5. In een voor ons onbekende speelzaal, Buurtpost Wielewaal. Klein maar heel fijn, zo bleek. Met diverse oude bekenden om weer eens te zien. Plezierig.

Het viel me wel op hoe gelukkig we mogen zijn met onze interne competitie. Wat dat betreft was het heel erg stil in de zaal. Deels begrijpelijk omdat twee teams van Charlois Europoort de andere dag KNSB-wedstrijden hadden, maar van hun andere teams had ik meer spelers verwacht.

Altijd spannend hoe zo’n eerste wedstrijd gaat. Achteraf gezien vrij soepel. Ik loop de borden af.

Ruud Dröge kwam aan bord 8 met zwart slecht uit de opening. Zijn tegenstandster had de partij goed opgezet en Ruud zat in de problemen. Maar gaandeweg ging het beter en eenmaal in het eindspel gekomen, had Ruud de partij volledig in de greep. Hij won toen vrij eenvoudig.

Paul Wilhelm, die zo vriendelijk was in te vallen op bord 7, taxeerde de scherpe opening beter dan zijn tegenstander. De zwartspeler moest om direct onheil te vermijden een stuk geven tegen twee centrumpionnen. Het leek me nog lastig, maar Paul won vrij vlot.

Gilles Donze zat met zwart op bord 6. De partij ging gelijk op totdat wit zijn korte rokade stelling verzwakte. Toen de zwarte dame op g3 verscheen (pion f2 was gepend door een zwarte loper op d4), was het gelijk uit.

Cander Flanders speelde op bord 5. Hij had een groot overwicht aan ruimte maar de zwarte stelling was moeilijk te kraken. Na stug doorwerken lukte dat aan het eind van de avond.

Arno van Houten speelde zijn eerste partij voor Erasmus op bord 4. Na een goed middenspel kwam er voor hem een beter paardeindspel op het bord. Dat bleek heel lastig, zodat Arno voor remise moest kiezen.

Wim van de Kraats, eveneens zo vriendelijk om in te vallen, speelde aan bord 3 een prima partij en stond lange tijd gewonnen. Maar helaas, het dame-eindspel bleek taai. Wim moest afscheid nemen van enkele pluspionnen maar winst zat er nog steeds in en Wim ging door. Totdat hij zich vergiste en slachtoffer werd van een röntgenschaak dat hem de dame kostte. Een wreed slot.

André Boon trof in zijn eerste partij voor Erasmus aan bord 2 een tegenstander van de buitenklasse voor Charlois Europoort 5, Peter Kemner. Peter leek in het begin beter te staan, maar André hield goed stand. Er zat zelfs even winst in. Die mogelijkheid werd gemist, waarna de partij in remise eindigde. En dat is een bijzonder knap resultaat!

Leo Verhoeven kreeg aan bord 1 een stelling waarin zwart op de damevleugel goede kansen had en wit maar moest zien hoe hij de zwarte koning in de tang kon krijgen. Dat lukte met enige hulp (de zwarte verdedigingsloper werd geruild en de zwarte dame verwaarloosde haar verdedigende taken) en het overwicht aan ruimte op de koningsvleugel.

Eindstand dus: 6-2 voor Erasmus 2. De kop is eraf. In de volgende ronde komt Overschie 2 op bezoek. Dat belooft een spannende avond te worden.

Kijk hier voor alle uitslagen van het tweede team in de RSB competitie.

Leo Verhoeven