Koplopers spelen remise

Maandag 10 oktober stond al weer ronde zes op het programma. Met 17 partijen in de interne competitie en het vierde dat een fantastische 7 – 1 overwinning behaalde tegen het tweede van De IJssel was het weer een mooie avond bij schaakvereniging Erasmus. Deze week een verslag van de hand van Paul Wilhelm.

In de zesde ronde speelde Murdoch Mac Lean tegen Andrzej Pietrow. Die verdedigde zich met een Tarrasch. Als wit met e3 en Lb2 het rustig aan doet, worden vlug de zware stukken geruild en konden de heren zich in de rookkamer terugtrekken.

Leo de Jager zette Wim Posthumus wat onder druk. De zwarte ontwikkeling kostte moeite en de daardoor gecreëerde ruimte werd goed door wit benut. Een te promoveren pion zorgde voor de winst.

Paul Wilhelm speelde een KoningsIndiër tegen Frits Steenbergen. Die kreeg problemen met pion c4 en daarna werd de druk vlug te hoog en stortte de witte stelling in.

Frank van Zutphen tegen Arno van Houten werd een soort halve CaroKann met toch kleine probleempjes voor zwart. Frank rondde af met een mooi kwaliteitsoffer en trok de partij naar zich toe.

André Boon vertrouwde me toe dat hij geen moeite had met open koningsstellingen. Dat liet hij ook zien in de pot tegen Marcel Tillemans. Voor het verloren stuk had Marcel geen compensatie.

Pim Kleinjan kreeg een zogenaamde Leeuwopening tegen zich. Altijd lastig. Maar zwart speelde te voortvarend zijn f-pion op; dat kostte eerst een pion en later een stuk. Toch gaat Peter de Boer goed vooruit. Dat zien we graag bij onze relatief nieuwe leden.

Cander Flanders tegen Ruud Dröge, het werd een Aangenomen Damegambiet met kenmerkende isolani voor wit. Ruud offerde een kwaliteit voor twee pionnen, waarvan eentje een gevaarlijke vrijpion. Toen die op promoveren stond overzag zwart een eeuwig schaakmogelijkheid. Met een blauw oog kwam Cander weg.

Ruurd Ouwehand tegen Gabriël Cornelisse. Niet veel van gezien; Ruurd won.

Rens Hesselmans ging lange tijd gelijk op in een Tarrasch-Frans tegen Pieter Sturm. Later kreeg Sturm druk op d3 met een vrijpion, dat gaf de doorslag.

De verrassing van de dag was de overwinning van Coen van Baren op Davin Mostert. Een betere pionnenstructuur gaf een beter eindspel. Coen hield zijn hoofd koel en won met twee dames.

Coen van Vlijmen speelde tegen Jan Hoek van Dijke. De laatste vond dat ze allebei goed gespeeld hadden, maar Jan had toch gewonnen.

René Geuskens had tegen Aad Jan Roos goed naar de partijopzet van Magnus Carlsen gekeken: rustig aan opbouwen vanuit de organisatie. Hij kreeg druk op de zwarte velden, maar niet genoeg voor de winst: het werd remise.

Anton van Bokhoven kon tegen Peter Hurkmans zijn eindspel oefenen: twee torens tegen toren en twee paarden met allebei wat pionnen. Peter probeerde het wel maar kwam er niet doorheen: ook remise.

René van Es kreeg een pionnenstorm op de koningsvleugel over zich heen. Gelukkig had hij zijn vorst naar de dame kant verplaatst; maar die kon dus niet meeverdedigen. Jan Smit won een pion en later een stuk en de partij.

Harry Nefkens speelde tegen ons nieuwe lid Harry Jansen: het snelle spel van Nefkens bleek te veel voor Jansen.

Peter Ruimschoot kreeg wat druk tegen Jan Bruinsma; nog niet genoeg voor een groot overwicht maar toen Jan zijn pion naar g5 speelde waren zijn witte velden heel zwak en won Peter onmiddellijk.

Alle uitslagen en de stand na de zesde ronde zijn te vinden op de uitslagenpagina van de voorronde van de interne competitie.

Paul Wilhelm