Murdoch Mac Lean blijft koploper. Wasdag op Urk

In de zevende ronde intern viel er genoeg te beleven! Wat te denken van het getelefoneerde kwaliteitsoffer van Wim Posthumus tegen Cander Flanders? Na een Sveshnikov kwam de stelling erg open voor zwart. Wit offerde een toren op f5 en gaf met zijn krachtige loperpaar kruispenningen, waar Cander niet meer uit kon komen.

Bij Arie de Jong was het wasdag op Urk: alles hing (buiten). Gabriël Cornelisse hoefde maar te oogsten en kwam zo in gewonnen stelling terecht. De tijdnood en enige coulance maakten dat het toch nog remise werd.

De topper Paul Wilhelm – Murdoch Mac Lean eindigde tot teleurstelling van de kijkers in een vroege remise. Een Dame-Indiër werd door Wilhelm goed gecounterd na een foutje van Murdoch. Zwart kon zich nauwelijks verroeren, maar waarom Paul dan remise aanbod? Dat zal wel met respect te maken hebben.

Andrzej Pietrow speelde een dubbel-fianchetto tegen de zwarte Slavische opstelling van Leo de Jager. Het evenwicht tot en met het lopereindspel bleef bewaard: remise.

Jaap van Meerkerk won door een vingerfout van André Boon een pion in een ouderwetse Grünfeld met dameruil. Het toreneindspel gaf veel denkmogelijkheden maar of het ook te winnen was? Henk de Kleijnen gaf in de analyse nog een leuke mogelijkheid aan voor Jaap. In ieder geval verdedigde André zich goed naar een remise toe.

De ongelijke lopers. Bij Frits Steenbergen tegen Ruud Dröge gaf een pionnenvoorsprong de doorslag, Frits won. Bij Leo Koster tegen René Geuskens bleek dat twee pionnen extra op de g- en h-lijn niet genoeg waren voor de winst. De zwarte koning kon die gewoon blokkeren en met de loper heen en weer spelen.

Herman Beerling kreeg een prachtige gedekte vrijpion op de zevende lijn. Ook hier bleek dat met ongelijke lopers er moeilijk vorderingen te maken zijn. Pim Kleinjan liep met zijn koning om het pionnetje heen: ook remise.

Leo Verhoeven probeerde het met zwart tegen de degelijke opstelling van Jan Hoek van Dijke. Er wordt toch wel veel Colle/London system gespeeld, vindt de verslaggever. Hoe dan ook: Leo kwam er niet doorheen.

Pieter Sturm manoeuvreerde zich naar twee vrijpionnen in het centrum. Genoeg om op te geven door Coen van Baren.

Arno van Houten profiteerde van de ruimte bij de zwarte koning van Gerard Kastelein. Na een pionnenopmars kunnen die niet meer terug. Jan Smit joeg de koning van Wit Witvliet naar vreemde oorden, waar deze zijn Waterloo vond.

Henk de Kleijnen (zwart) tegen Aad Jan Roos. Eindelijk weer eens een klassieke Winawer zoals Spasski en Timman dat vroeger speelden. Henk drong in het centrum door met zijn zware stukken en na kwaliteitswinst was het gedaan.

Peter de Boer bleef goed overeind tegen Peter Hurkmans, maar twee ongedekte paarden in tijdnood kostte toch de partij.

Anton van Berkel pakte een toreneindspel af met een pion meer tegen Anton van Bokhoven.

De winst van Victor Hooftman tegen Henri Pijpers mag toch wel verrassend worden genoemd. Henri trok zoals gebruikelijk lekker ten aanval op de koningsvleugel, maar toen het niet doorsloeg counterde Victor naar de winst.

Cor van As en Rens Hesselmans werd een echt loopgravengevecht. Na 26 zetten was er pas één pion van het bord. In tijdnood maakte Cor het punt.

Davin Mostert had met twee torens en een dame geen moeite op Harry Nefkens koning mat te geven op een geheel open damevleugel.

Carel Keller speelde een goede partij tegen Emil Verhoef. Na de witte druk overleefd te hebben stond hij zelfs een pion voor in een eindspel. Helaas liet hij een paardvork toe; dat kostte de toren en de partij.

Foek Tsai kwam na de bezetting van het centrum door Peter Ruimschoot in een eindspel met een pion minder terecht. Peter gaf het door tijdgebrek maar remise.

Bram de Knegt won een kwaliteit tegen Harrie Jansen. Dat bleek genoeg.

Vincent Smol tegen René van Es. Van Es vertelde: “ik heb niet gespeeld en verloren.” Cryptisch, maar duidelijk als je weet dat ze al om 20.30 uur klaar waren. Vincent won dus.

Ten slotte: Jan Bruinsma tergen ons nieuwe lid René de Wild: René begon goed met een overwinning.

Door al deze zaken staat Murdoch een halfje voor op een vrij grote groep. Die voorsprong kan vergroot worden, omdat volgende week er een beker- en een viertalwedstrijd is, waar de externe spelers een half punt voor krijgen.

Alle uitslagen en de stand na de zevende ronde zijn te vinden op de uitslagenpagina van de voorronde van de interne competitie.

Paul Wilhelm