Vierde van Erasmus verslaat De Willige Dame

Schaken in een kerk was me tot dinsdag 8 november nog niet overkomen. Maar De Willige Dame 2 ontving ons in de mooie oude Trinitatiskapel in Dordrecht.

Het vierde was op volle sterkte en om kanshebber op een toppositie te blijven moest ook deze wedstrijd gewonnen worden. De Willige Dame had een wedstrijdpunt meer dan wij en moest dus worden ingehaald.

Ron Ansem (bord 8, zwart) deed de eerste duit in het zakje door mat achter de paaltjes te geven! Direct gevolgd door een gedegen remise van Victor Hooftman aan bord 7.

Uw verslaggever, Bram de Knegt, moest het aan bord 2 met zwart opnemen tegen Naomi Snikkers. Een Siciliaan met e6 en Lb4 leverde me een gelijke stelling op. Een paardoffer kon ik met een tegenoffer neutraliseren. Weliswaar ten koste van een pion, maar na ruil van stukken bleef er bij ieder een toren over en hield ik de partij remise (1 – 2).

Herman Beerling (bord 4, zwart) kreeg drie pionnen voor een stuk en besloot dat hij wilde winnen. Toen het lukte om een pion te laten promoveren was dat een feit! Het ging goed!

Ook Jaap van Meerkerk (bord 5,wit) won zijn partij. Hij kwam een pion voor en slaagde er in dat voordeel te verzilveren. Met een stand van 1 – 4 voor leek de winst voor het grijpen, maar van de drie resterende partijen stonden er twee toch duidelijk minder.

Lucian Mihailescu stond een kwaliteit achter en had daar niet echt compensatie voor. Cor van As (bord 3, wit) ging ook deze keer vol in de aanval. Het sloeg niet echt door en Cor bleef achter met een kwaliteit minder. Hij redde het niet (2 – 4).

Lucian worstelde nog met zijn tegenstandster Tabitha Snikkers maar eigenlijk was het meer spartelen. Hij wilde echter doorspelen, want wie weet rolde er het benodigde halve punt uit. Tabitha bleef echter koel en dus: 3 – 4!

Maar onze topscorer aan bord 1, Anton van Berkel, kreeg ook deze keer, weer als laatste, zijn tegenstander op de knieën. Anton bereikte al vrij snel een goede stelling en schaakte vervolgens zoals een goede dammer het betaamt. Zachtjes drukken en opsluiten. Steeds kleiner werd de ruimte die zijn tegenstander had. Toen dat resulteerde in stukverlies omdat er werkelijk geen centimeter ruimte meer was, was de partij ook snel beslist. We hebben de wedstrijd dus met 5 tegen 3 gewonnen. Klasse!

In onze groep is inmiddels ook de wedstrijd Onésimus – De IJssel gespeeld. Onésimus heeft voor de derde keer met 4½ – 3½ gewonnen en is dus met 6 matchpunten leider in de competitie. De laatste wedstrijd speelt Erasmus tegen Onésimus. Maar eerst moeten we nog thuis tegen SOF/DZP en uit tegen De Pionier en RSR Ivoren Toren.

Kijk hier voor alle uitslagen van het vierde team in de RSB competitie. Of lees hier het verslag “Tweede team verslikt zich in Erasmus” op de website van De Willige Dame.

Bram de Knegt