Heroïsche strijd om koppositie in promotieklasse eindigt onbeslist

De wedstrijd begon zenuwachtig. Murdoch Mac Lean was zijn schaakbril kwijt en kon het schaakbord niet scherp zien. Hoewel er door velen koortsachtig werd gezocht, bleek de bril onvindbaar. Gelukkig bracht de leesbril van uw verslaggever uitkomst.

Murdoch lokte zijn jonge tegenstander in een Franse partij vooruit, kon een stuk insluiten, waartegen de tegenstander uiteindelijk onvoldoende in kon brengen. (1 – 0)

Andrzej Pietrow speelde een positionele partij waar het evenwicht nauwelijks werd verbroken. (1½ – ½)

De stelling van Pieter Sturm zag er veelbelovend uit; hij viel aan op de koningsvleugel. De witspeler had een meerderheid op de damevleugel. In de afwerking ging iets fout, want dreigingen met mat op de onderste rij werden Pieter fataal. (1½ – 1½)

Zo halverwege de avond zag het er slecht uit voor Erasmus. Wim Westerveld was in de verdediging gedwongen. Marvin Dekker had materiaal moeten inboeten. Frank van Zutphen was in een ingewikkeld gevecht met geïsoleerde pion terecht gekomen. Olivier Vrolijk had een paar pionnen in de aanval gestoken. Bij Wim Posthumus ging het gelijk op na een drakenvariant van de Siciliaan.

Wim Westerveld wist wel tegenkansen te creëren, maar die bleken onvoldoende. (1½ – 2½)

Wim Posthumus verzuimde op tijd de loper te ruilen en koos voor een verzwakkende opmars van de koningsvleugelpionnen. Toen ging de b-pion verloren en in tijdnood werd hij opgerold. (1½ – 3½)

Goed nieuws van Frank van Zutphen. In een scherpe stelling met zware stukken was hij het eerst. (2½ – 3½).

Nog 2 borden te gaan. De tijd werd krap. Toeschouwers verdrongen zich rond de borden.

Bij Olivier hadden beiden minder dan een minuut op de klok, toen bleek dat er geen 15 seconden per zet werd bijgeteld. Dan lijkt de correctie door Paul Wilhelm erg lang te duren. Olivier investeerde zelfs 3 pionnen in de aanval. Joeg de zwarte dame over het hele bord, dreigde met een loperoffer op f7 en behield heel lang een grote ontwikkelingsvoorsprong.

De aanval sloeg niet door, maar er bleef een razend moeilijk eindspel over van toren en paard voor Olivier tegen het loperpaar van de tegenstander. Een fout is dan snel gemaakt, maar Olivier maakte het onberispelijk en koelbloedig af. (3½ – 3½)

Tenslotte Marvin Dekker: Hij investeerde zijn dame in de aanval, maar de aanval sloeg niet door. Hij stond achter in de ontwikkeling, maar had wel toren, loper en een paar pionnen voor de dame. In het eindspel probeerde hij daarmee een vesting op te bouwen, maar het zag er heel broos uit. Zijn vlag stond ook steeds op vallen. Hier kwam zijn ervaring in het spelen van toernooien met 2-minuten partijen goed van pas. De tegenstander kwam er niet doorheen en moest in remise berusten. Einduitslag: 4 – 4!

Voorlopig behoudt Erasmus 1 hiermee zijn gedeelde koppositie. De volgende ontmoeting staat al weer op de agenda op vrijdag 2 december, dan in de uitwedstrijd tegen Moerkapelle 1.

Kijk hier voor alle uitslagen van het eerste team in de RSB competitie. Of lees hier het verslag “Gevecht tegen Erasmus 1 eindigt onbeslist” op de website van Charlois Europoort.

Wim Posthumus