Mentaal sterk tweede team blijft koploper

Ambitieus en sterk, maar sterk genoeg om opnieuw te promoveren? De start van het tweede achttal in 1B was enkele weken geleden een goede. Toch bood de 6 – 2 zege op Charlois Europoort 5 weinig houvast, omdat de tegenstander als zwakste uit de poule moet worden beschouwd.

Een betere graadmeter was de ontmoeting met Overschie 2: één van de sterkste teams die dit seizoen op ons pad komen. “Vorig jaar kwam ons eerste niet verder dan 4 – 4 tegen die ploeg”, wist Cander Flanders zich te herinneren. Dat maakte extra duidelijk dat een flinke hindernis moest worden genomen.

De mannen van het tweede slaagden met glans voor deze eerste serieuze test. Vooral mentaal waren ze de beteren in het harde duel, dat urenlang de 0 – 0 op het scorebord hield. Vechtlust en concentratie, gecombineerd met goede techniek en – hoe kan het anders – af en toe een gelukje, brachten uiteindelijk een afgetekende overwinning in zicht.

Cander was de eerste die enig materiaal won. Op het juiste moment gaf hij een veroverd pluspionnetje terug om met een aardige combinatie een kwaliteit te winnen. Compensatie had zijn tegenstander in de vorm van actief stukkenspel, maar secuur spelend werd het initiatief overgenomen en om kwart voor elf was de winst binnen.

Kort daarvoor had Arno van Houten, vanuit de opening agressief spelend, de score geopend met een verwoestende aanval. Fraai en sterk. De stand werd zelfs 3 – 0, toen Henk de Kleijnen erin slaagde om na een langdurige belegering de vijandelijke dame in te sluiten.

De triomf gloorde. Alleen Pim Kleinjan (“Ik had een black-out”, verzuchtte hij achteraf) was met een achterstand van een kwaliteit plus twee pionnen bezig met een ‘mission impossible’. Elders leek weinig aan de hand, zij het dat zware positionele opgaven resteerden.

Davin Mostert, degelijk opererend, kreeg in volkomen gelijke stand een remiseaanbod en er was – zeker ook gezien het totale spelbeeld – geen reden om daar moeilijk over te doen (3½ – ½). André Boon stelde de teamwinst daarna definitief veilig. Vanuit een op het oog lastige stelling werkte hij zich los en overmeesterde zijn opponent op indrukwekkende wijze (4½ – ½).

Het werd vervolgens 5 – 1 via Leo Verhoeven, die met een toren plus loper tegen dame stand kan houden. “Het was eventjes oppassen”, bekende onze kopman. Bij deze tussenstand konden we wel een stootje verdragen.

Nog voordat Pim in het onvermijdelijke moest berusten (een nul dus), ging ook Gilles Donze onderuit. Dat was een verrassing, maar de 5 – 3 eindstand leverde alom grijnzende Erasmianen op.

Tweemaal winst, dus aan de leiding. Het ‘echte werk’ moet natuurlijk nog komen. Met rode letters staat nu dinsdag 22 november de agenda’s geschreven. Dan reizen we af naar Dordrecht om De Willige Dame te gaan aanpakken. Een team met een recent KNSB-verleden en met de hoogste gemiddelde rating in de poule, maar er zijn wat sterke spelers vertrokken. Dat maakt ons tevoren allesbehalve kansloos. Als opnieuw vechtersmentaliteit kan worden geëtaleerd is de derde zege in successie beslist mogelijk.

Erasmus 2               1851 -  Overschie 2            1848  5  - 3
1. Leo Verhoeven           1944 - Ronald Ruijtenberg      1965  ½  - ½
2. Arno van Houten         1855 - Arnout van Kempen       1839  1  - 0
3. André Boon              1885 - Daan Smit               1787  1  - 0
4. Pim Kleinjan            1852 - Marcel Terluin          1855  0  - 1
5. Gilles Donze            1851 - Jeroen van der Meer     1850  0  - 1
6. Davin Mostert           1816 - Wijnand Rijnders        1819  ½  - ½
7. Cander Flanders         1839 - Aad Everwijn            1865  1  - 0
8. Henk de Kleijnen        1764 - Ruud-Jan Kloek          1800  1  - 0

Kijk hier voor alle uitslagen van het tweede team in de RSB competitie.

Henk de Kleijnen