Over Klem kijken, Schiebroekse veteraantjes en een boer op de been

Extra vroeg werd begonnen met het inrichten van onze speelzaal. Er zouden immers maar liefst twee teams op bezoek komen: Charlois Europoort 4, dat tegen ons eerste team mocht aantreden en HZP Schiedam 2 als tegenstander voor ons derde team. Een volle zaal dus!

Ik verzocht extra vroeg de spelers voor de interne competitie achter hun borden plaats te nemen, zodat beide wedstrijdleiders, Leo Verhoeven en Paul Wilhelm, even voor acht uur hun gasten konden toespreken. Het zou een mooie avond worden, want beide teams van Erasmus wisten te winnen: het werd 5 – 3 voor ons eerste en heel overtuigend 6½ – 1½ voor ons derde.

A-finale & B-finale

Voor de A-finale stond er vanwege de externe wedstrijden slechts één partij op het programma. Die van Leo Verhoeven tegen Ton Dulk, die in remise eindigde.

In de B-finale won Arno van Houten met wit van Davin Mostert. Cander Flanders en Henk de Kleijnen hielden het op remise.

C-finale

Voor de C-finale werden 15 wedstrijden gespeeld. Door zijn overwinning op Peter Aarnoudse wist Leo Koster de koppositie over te nemen. Leo staat nu met 4 punten een half puntje los van een negental achtervolgers, van wie Jaap van Meerkerk, door zijn winst op Marcel Tillemans, en René de Wild door zijn overwinning op Anton van Bokhoven goede zaken deden.

Mijn partij had een heel spannend middenspel, waarin ik na Lf1 de toren op c4 in de problemen bracht en een kwaliteit voor kwam. Ik aarzelde lang of het aannemen ervan wel de juiste weg was. Marcels lopers zouden heel erg sterk gaan worden. Ik denk dat er heel veel voor te zeggen was om de sterke loper niet tegen de toren te ruilen.

Ik wilde het Marcel echter laten bewijzen en koos voor de complicaties. Ik kreeg veel druk met matdreigingen over me heen, maar kon het keepen. En met twee plotselinge uithalen op een verlaten zwarte koningsvleugel kon ik de partij zelfs onverwachts beslissen.

Tot in de allerlaatste minuten, terwijl er rondom hun bord druk over de teamprestaties werd na gekletst, speelden Ruud Dröge en René Geuskens een paarden eindspel met één pionnetje voor Ruud. Ruud die met het zwarte paard speelde wilde iets heel graag en Renés schimmeltje wilde iets heel graag niet: boer op de been (b1). Het werd uiteindelijk remise, de pion kon toch niet doorlopen.

René de Wild deed zijn vreugdedans over zijn resultaat uit de vorige ronde voor aanvang van zijn partij van vanavond nog even over. En terecht, want remise tegen Marcel Tillemans, dwingt respect af. Wat is hij toch een enthousiaste nieuwkomer. Geweldig. Hij geniet met volle teugen van ons mooie spel. En hij leert wekelijks bij. Wat te denken van zijn resultaat van deze ronde? Geen toeval dus, dat René weer wint. Nu was Anton van Bokhoven het haasje. Lever eens een partijtje in, meneer De Wild! Je staat netjes op de gedeeld tweede plek! Ben benieuwd wanneer ik eens tegen je mag spelen. Ik speel graag een Siciliaan, dus kom maar op.

Kees van Toor bleek tegen de andere Anton – Van Berkel dus – goed te presteren en kon een punt bijschrijven.

Dit is de avond waarop vier oud Schiebroekenaren de degens met elkaar kruisten. Victor Hooftman won met wit tegen zijn clubgenoot uit de vorige eeuw, Wil de Boer. Carel Keller speelde remise tegen good old ex-voorzitter van SWR, Wim Witvliet. Lees vooral eens alle anekdotes uit ‘Een greep uit 50 jaar Schiebroekse schaakhistorie.’ Het boekje, waarover ik graag opschep, staat op onze website, met veel, zeer veel illustraties, tekeningen, verhaaltjes, lief en leed. Over Wim wordt zeven paragrafen geroddeld en Carel Keller komt er 28 keer in voor, Wil 7 keer en Carel ook 28 keer.

Bram de Knegt (34 keer, ja wat wil je als je al 60 jaar lid bent!) legde het loodje tegen Bernhard Ruimschoot en Pim Kleinjan was te sterk voor Harry Nefkens. Harrie Janssen zette Coen van Vlijmen ‘Klem’ en steeg daardoor naar boven op de ranglijst. Hebben jullie onlangs onze Coen ook als acteur gezien als officier van justitie in het voorlaatste deel van de tv-serie ‘Klem’? Ik wel. En ben altijd een beetje trots als ik een clublid op tv zie. Leuk hoor!

Peter de Boer was helaas verhinderd vanwege zijn werk, maar kwam wel pijlsnel naar de speelzaal om maar niets van het Erasmus gebeuren te hoeven missen. Prachtig. Trouwens, meer nieuwe leden stralen nu al een warme Erasmus-clubliefde uit. Zo kwam Anton van Berkel afgelopen vrijdag later op de avond de verrichtingen van zijn team uit tegen RSR Ivoren Toren volgen, nadat hij zich de week daarvoor al voor deze wedstrijd had moeten afmelden. Ik ga nu niet alle nieuwe leden langs, jullie zien wekelijks en bij onze toernooien hun grote betrokkenheid! Ik weet zeker dat dit één van de succesfactoren van onze club is.

Peter Hurkmans won van Peter Ruimschoot en kwam ook netjes op 2½ punt. René van Es wist van Gabriël Cornelisse te winnen en komt op 2 punten.

Dan Arie de Jong. Die speelde op het bord links van mij. Snel en doortastend, totdat het in het middenspel plotseling weer mis ging. Jammer voor Arie, want hij kan zo goed schaken. Maar in één zet je partij weggeven is erg jammer. Maar Arie nam zijn verlies, zij het niet zonder enig geruis, voor wat het is. En Alik Tchavelachvili schoof de partij gedecideerd uit.

Arie complimenteerde Victor Hooftman ook nog met zijn partij van vorige week. “Hij heeft foutloos gespeeld.” De partij wil ik direct hebben. Dan kunnen we gaan genieten. Met commentaar graag!

De voorlopige rode-lantaarndragers Foek Tsai en Jan Bruinsma remiseerden en komen op 1 punt.

Kijk hier voor de uitslagen, de stand en het programma in de A-groep. Of kijk hier voor het overzicht inclusief de TPR’s.

Kijk hier voor de uitslagen, de stand en het programma in de B-groep. Of kijk hier voor het overzicht inclusief de TPR’s.

Kijk hier voor de uitslagen en de stand in de C-groep.

Jaap van Meerkerk