Tweede team schuift promotieplannen een jaartje op

Suffige nederlaag is de nekslag

De kaarten in klasse 1B van de RSB-competitie zijn in de voorlaatste ronde geschud. De mooiste exemplaren zijn niet voor de reserves van Erasmus. Twee Dordtse ploegen strijden in de finale voor het eremetaal, met De Willige Dame als achtervolger van Dordrecht 2. De twee degradanten zijn al bekend: WSV en Charlois Europoort 5. Erasmus heeft nog uitzicht op de derde stek.

Voorafgaand aan de uitwedstrijd tegen RSR Ivoren Toren 3 leek de gifangel uit de Erasmianen te zijn getrokken na het nieuws over de forse overwinningen van de concurrerende ‘grote twee’. Een andere verklaring voor de matte vertoning is niet te geven. Zelfs het gegeven dat de gastheren bij de start nog twee lege borden moesten bezetten met bijeengeraapte reserves bleek achteraf ontoereikend. Ondanks gunstige perspectieven halverwege de avond werd het ten slotte 4½ – 3½ voor de thuisclub.

De speellocatie van RSR Ivoren Toren is sinds jaar en dag het NIVON-gebouw, dat een binnenwerk heeft dat doet denken aan vermolmd hout. Slechte akoestiek en kou alom. De barman, helemaal in stijl, ademt verslagenheid uit en de koffie is een smakeloos brouwsel. Tot onze tevredenheid speelden we niet op de hoogste etage, wat ons het beklimmen en afdalen van de trappen bespaarde. De gehorige benedenzaal, de alternatieve speelarena, lag stukken gunstiger voor het afhalen van de – goedkope – consumpties.

De start mocht ’tam’ worden genoemd. Om 21.40 uur vroeg Arno van Houten me: “Drie keer dezelfde stelling, is dat oké?” Daar leek op dat moment geen reëel bezwaar tegen te zijn, dus werd de vrede aan het tweede bord getekend. Vijf minuten later meldde Cander Flanders een remisebod, uitgebracht door zijn tegenstander. “Ik sta wel een pionnetje voor, maar hij heeft wel actiever spel.” Dat laatste was niet overdreven en de gebruikte tijd plus lopers van ongelijke kleur gaven de doorslag: accepteren en 1 – 1.

Een uur verder werd de altijd zo degelijke Davin Mostert overmeesterd: offer, penning, over en uit. Goed gespeeld van Mark Beijen, maar een lelijke tegenslag voor de bezoekers. Ruud Dröge, gezeten tegenover een ratingloze speler, herstelde het evenwicht door secuur een positioneel sterke partij in winst om te zetten (2 – 2). Geen vuiltje aan de lucht nog, al zag Pim Kleinjan zijn openingsoffensief afgeslagen waarna een moeilijk te houden toreneindspel resteerde. Om 23.15 uur moest hij capituleren. In dezelfde minuut berustte ook Gilles Donze, spelend tegen oud-Erasmiaan Arend Bongers, in een nederlaag.

Bij de bereikte 4 – 2 tussenstand was teamwinst dan weliswaar onmogelijk, maar op een gelijkspel werd nog altijd gerekend. Zowel Leo Verhoeven als ondergetekende leken op winst te staan. Uw verslaggever/teamcaptain liet zich echter overrompelen en mocht uiteindelijk nog van geluk spreken dat hij een remiseaanbod kreeg. Direct na afloop toonde Arno aan, dat ik eerder stukwinst over het hoofd had gezien… Onze secretaris maakte geen fout en won gedecideerd: 4½ – 3½.

Op 27 maart ontvangen we WSV. Dan gaan we voor het ‘brons’, omdat een hogere podiumplek uit het zicht is verdwenen.

De gedetailleerde uitslag:

RSR Ivoren Toren 3      1806 - Erasmus 2            1840 4½ - 3½
1. Michael Fung         1878 - Cander Flanders      1839 ½  - ½
2. Maarten van Doorn    1843 - Arno van Houten      1855 ½  - ½
3. Dick Straathof       1822 - Leo Verhoeven        1944 0  - 1
4. Arend Bongers        1859 - Gilles Donze         1851 1  - 0
5. Leo Veth                  - Ruud Dröge           1799 0  - 1
6. Mark Beijen          1789 - Davin Mostert        1816 1  - 0
7. Sebastiaan Janse     1769 - Pim Kleinjan         1852 1  - 0
8. Leo van Dongen       1681 - Henk de Kleijnen     1764 ½  - ½

Kijk hier voor alle uitslagen van het tweede team in de RSB competitie.

Henk de Kleijnen