Clubkampioenschap snelschaken 2016-2017

Een ultieme en zo bleek na een zinderende schaakavond succesvolle poging van Frank van Zutphen een huzarenstuk uit te halen. Een machtsgreep van jewelste. Alleen Jan Hoek van Dijke wist hem in de voorronde een puntje af te snoepen.

Met een indrukwekkende score van 7 uit 7 legde Frank beslag op de eerste plek van finalegroep A. Op de tweede plaats eindigde Andrzej Pietrow met 5½ punt en André Boon pakte met 4½ punt de derde plaats.

Wat ging aan dit feest vooraf?

Op maandag 26 juni liep onze speelzaal vol met 32 snelle spelers, 32 vaten vol klotsende adrenaline. Uw competitieleider, schrijver van dit epistel, had erover nagedacht. Hoe maken we er een mooi snelschaakfeestje van? Vorig jaar was het veel te laat geworden. Daarom spraken we af: groepen van maximaal 8. Voorronde maximaal 90 minuten. Kleine pauze. Finales ook weer maximaal 8 spelers per groep. En zo geschiedde.

Om 19.55 uur hadden zich 30 spelers gemeld. Onder de snelschakers bleek Hans Hollander zich op te houden, een gastspeler die ergens op een woonboot in het kloppend hart van onze kampioensstad speelt. Die schuiten waar Onésimus speelt liggen aan (het) Hank, dichtbij de plek van de huldiging. Hans zou groep 2 netjes volmaken en later op de avond op een mooi resultaat kunnen terugkijken.

Ik begon naarstig met de indeling en gaf alle spelers op rating van bovenaf een groepsnummer. Toen ik de indeling aan het maken was, meldden zich nog twee spelers. Die moesten dus apart worden ingeschaald. En daar moet je voorzichtig mee zijn, want anders zijn de groepen niet even sterk en voor je het weet krijg je gemurmureer en gemor. Ik deelde op rating in en gaf van bovenaf elke speler een groepsnummer: 1-2-3-4, 1-2-3-4, enz. Nou, eerlijker kan niet, toch?

Eens had ik een buurman. Ik was tegen de wil van mijn tere rug in, loodzware terrastegels aan het leggen. Krom van de pijn legde ik net mijn laatste tegel toen hij – voor hoe lang al weet ik niet – achter me bleek te staan en zei: “Dat kun je beter zo doen!”

Automatisch moest ik heel even aan hem denken toen onze voorzitter mij tipte de indeling net even ietsje anders te doen: 1-2-3-4, 4-3-2-1. Dan krijg je een nog evenwichter indeling kwawat? Qua speelsterkte. Ja natuurlijk. Dat is het. Ga ik volgend jaar doen. Nu bleek groep 1 inderdaad net wat sterker dan de overige groepen. Het feest was er niet minder spannend om.

De uitslag van de finalegroep hadden we hier eerder al verklapt. In totaal waren er vier finalegroepen, met in de tweede finalegroep erkende snelschaakcracks als Murdoch Mac Lean en Gilles Donze. Maar toch gingen de ereplaatsen in deze groep naar anderen. Paul Wilhelm won groep B knap met 6½ punt voor Peter Weeda met 5½ punt en Marcel Tillemans met 5 punten!

In de derde finalegroep een bijzondere eindstand. Maar liefst vijf spelers eindigden op een gedeeld vierde plaats met 3 punten! Wim Posthumus bracht deze groep overtuigend op zijn naam met een score van 5 uit 7 voor Jaap van Meerkerk met 4½ punt en Ruud Dröge met 3½ punt.

In de vierde finalegroep hield Cor van As huis in de finale. Met een score van 6 uit 7 liet hij er geen onduidelijkheid over bestaan voor wie de eerste plaats zou moeten zijn. Op een punt daarachter volgde Bernhard Ruimschoot met 5 uit 7 en Carel Keller met 4½ uit 7.

Alle uitslagen en standen van de finalegroepen van het snelschaakkampioenschap van het seizoen 2016-2017 zijn hier nog eens na te bekijken.

Uw verslaggever en wedstrijdleider wenst u een fijne vakantie en ziet u wellicht nog tijdens de zomerschaakavonden! Deze gaan weer starten vanaf maandag 10 juli. Hou daarvoor de website in de gaten!

Jaap van Meerkerk