Wim Witvliet (97 jaar) versus Oscar Verwer (7 jaar)

Foto: Harry Gielen

Een bijzonder evenement zaterdag 14 oktober in het kader van #ChessConnectUs, het wereldwijde schaakfestival van Judith Polgar.

De 97-jarige Wim Witvliet, actief lid van onze schaakvereniging Erasmus nam het op tegen de 7-jarige Oscar Verwer, lid van RSR Ivoren Toren.

De partij was in de kantine van de sportzalen van de Rotterdamse Erasmus Universiteit. Het landelijke jeugdtoernooi (het Hutton toernooi, winnaar werd de RSB!) speelde zich elders in het sportcomplex af. Ouders, RSB en KSNB waren vertegenwoordigd. Het werd een spannende pot!

1. e4 – c5 (Wim had zwart en gunde Oscar wit) 2. cxd4 – c3. Wim sloeg niet door en speelde ik meen e5, kwam in het nadeel en kreeg meteen een aanval over zich heen. Hij kon keepen. Op een gegeven moment had de 7-jarige Oscar het sterker kunnen spelen, dan had de aanval mogelijk wel doorgeslagen. Nu bleef Wim uiteindelijk een stuk voor, kon dameruil afdwingen. Toen was de muziek uit de stelling en streed Oscar voor een verloren zaak met een stuk minder.

Wim bood genereus remise aan en de blij verbaasde pupil accepteerde direct. Er werd nog best lang nagebabbeld en Wim stal natuurlijk de show. Afgesproken werd dat als Wim 100 wordt, Oscar weer tegen hem uitkomt. Wim zou dan kijken of hij flinke stappen zou hebben gezet.

Zie hieronder een mooie fotocollage. De eerste zes foto’s zijn van Harry Gielen. Via de volgende links zijn meer foto’s van Harry Gielen te vinden van het Hutton toernooi 2017 en van de deelnemende teams.  Op de Schaaksite  is ook een interessant artikel te lezen van Teun Koorevaar over deze mooie activiteit!

Jaap van Meerkerk