Derde zege van het vierde team!

Maandag 13 november kwam Dordrecht 6 op bezoek bij Erasmus om het tegen ons vierde team op te nemen.

In klasse 3A heeft ons team samen met Barendrecht/IJsselmonde 2 de hoogste rating en doordat we in de eerste ronde van deze belangrijke concurrent wonnen (4½-3½!), werden we gelijk favoriet voor de eindzege.

Nu dit nog waarmaken. Want rating zegt wel wat, maar er moet toch eerst gewonnen worden.

In de tweede wedstrijd, uit tegen HZP Schiedam 2, was die opdracht goed uitgevoerd: een 6-2 overwinning.

Vanavond dus de derde wedstrijd met aan bord 1 weer: Jaap van Meerkerk.

Jaap aan het woord: “Ik was super in vorm. Had er zin in. Mijn tegenstander aan bord 1 moet gedacht hebben #MeToo Angst en liet mij het volle punt zonder ook maar 1 zet te doen. Dat liet Herman niet onbeantwoord en die wist de stand snel recht te trekken!”

Ja, Dordrecht had maar zeven spelers kunnen rekruteren en had het eerste bord dus onbezet gelaten (1-0). En Herman Beerling aan bord 5 vergaloppeerde zich al snel. Hij dekte een ongedekte pion, maar deed dat met een pion die zelf ook ongedekt was en stond toen in één klap twee pionnen achter. Om tegenspel te krijgen offerde hij een toren tegen een paard. Dat leverde wel wat aanval op, maar onvoldoende. Zo stond het om 21.00 uur al weer 1-1.

Het ging ook in het vervolg behoorlijk snel.

Eerst Victor Hooftman: “Aan bord 8 trof ik een alleraardigste man. Bleek dat het clublokaal van de schaakclub Dordrecht in Crabbenhof staat. Dus eerst gezellig gepraat over de voortgang van de sloop in de Colijnstraat.

Daarna een vlammende partij met een Siciliaan met een bekende aanval met e4, f3, g4 en h4 (de heer Weeda wist mij de naam van de aanval te vertellen, maar helaas ben ik die weer vergeten). Mijn tegenstander nam de g5 pion in plaats van zijn h-pion door te schuiven naar h5. Hierdoor kon ik de h-lijn bezetten met toren en dame en was stukwinst met sterke aanval onafwendbaar. Mijn tegenstander besloot hierop niet te wachten en op te geven.” 21.10 uur: 2-1.

Lucian Mihailescu aan bord 6 slaagde erin de pion op b7 met een loper te pakken terwijl toren en paard nog op a8 en b8 stonden! 21.15 uur: 3-1.

Daarna was Gerrit Boer aan de beurt: “Aan het vierde bord speelde ik een niet te moeilijke partij tegen Dick Nugteren. Ik kwam duidelijk beter uit de opening, al wist mijn tegenstander dat deels teniet te doen door goedgekozen verdedigingszetten. Toch moest hij teveel concessies doen aan zijn stelling, en verloor hij een pion, later gevolgd door een tweede.

Deze pionnenmeerderheid bestond rond zet dertig uit twee verbonden vrijpionnen op rij 6 en 7. Hij kon met zijn torens op rij 8 en een afgesloten koning weinig meer uitrichten en gaf op zet 38, om tien over half tien, op. Persoonlijk vond ik het mooi dat het me lukte degelijkheid en consolidatie gepaard te laten gaan met druk op de vijandelijke stelling.” 21.40 uur: 4-1.

Toen was de vaart er een beetje uit tot rond half elf: Gerard Kastelein aan bord 7. “In mijn tweede seizoen bij Erasmus kom ik in de buurt van mijn normale spelniveau.

Tegen Peter Fafié kreeg ik met zwart een geweldig centrum. Met een offer-combinatie werd de monarch van huis en haard verdreven en midden op het strijdtoneel uitgeschakeld!” 5-1, de overwinning was binnen!

Uw verslaggever en teamcaptain (Bram de Knegt) speelde aan bord 2, dus tegen de speler die normaal aan bord 1 speelt en daar ook al twee punten had gescoord. Omdat we 9 spelers voor ons achttal hebben hadden we vooraf geloot wie er niet mocht meedoen. Cor van As was de (on)gelukkige (zie het artikel over de hoge hoed) en ik als teamcaptain voelde me geroepen aan zijn bord, het tweede dus, te spelen.

Met wit speelde ik 1. d4 – e6, 2. c4 – c5, 3. d5 – exd5, 4. cxd5 – d6, 5. e4. Zwarts loper op f8 gaat naar e7, maar kijkt tegen de eigen pionnen aan. De damevleugel is onontwikkeld en doordat ik a4 en later a5 speel en doordat ik er in slaagde om veld c4 te blijven overheersen kon zwart geen kant meer op. Kort rokeren durfde hij niet meer nadat hij h5 en h4 had gespeeld met het plan een koningsaanval te beginnen.

Dat lukte niet omdat ik mijn witte loper erbij kon halen. Toen ik vervolgens mijn paard van de damevleugel via d1-e3-g4-h6 in vier zetten naar het strijdtoneel kon spelen was het gauw gepiept. Na een dameoffer op e8 gaf de tegenstander op. Na het nemen van de dame (met een toren) zou mat met Pf7 volgen! (6-1).

Tenslotte, het was intussen toch half twaalf geworden de partij van Wim Verkerk aan bord 3: “Na twee nederlagen op rij waarvan 1 in de interne competitie en 1 extern, was ik vastberaden om een goed resultaat neer te gaan zetten in mijn partij tegen Gert Zwartjes.

Terwijl om mij heen al snel partijen in winst werden omgezet door de andere Erasmianen, bleef bij mijn partij het verschil lange tijd gering. Toch stond ik steeds wel wat beter en had ik bij zet 28 een sneller eind van de partij kunnen forceren. Mijn voorsprong in tijd slonk snel weg en zo leek het even nog mis te gaan in het eindspel waarin ik een pion voor stond. De analyse achteraf gaf echter aan dat ik een gewonnen strijd speelde en een remiseaanbod van mijn tegenstander nam ik dan ook geen seconde in overweging.”

Een klinkende overwinning: 7-1!! We kijken uit naar 11 december, dan spelen we  thuis tegen Waddinxveen 3!

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van het vierde in RSB klasse 3A.

Bram de Knegt