Nipte overwinning van Erasmus 2

Erasmus 2 won de uitwedstrijd tegen Shah Mata 1 met 4½ -3½. Een overwinning die veel hoger uit had kunnen pakken. De strijd ging tussen een plek in de kop van deze klasse of in de middenmoot.

Het sterke Shah Mata had de eerste ronde overtuigend met 6½-1½ van Spijkenisse 3 gewonnen. En heeft een iets hogere rating. Voor wat het waard is.

De avond begon vredelievend. Ruurd Ouwehand belandde aan bord 8 snel in een ongeveer gelijkstaand eindspel. Bij Pieter Sturm met zwart aan bord 2 kwam de Franse verdediging weer op het bord. Na wat schermutselingen op de koningsvleugel was het evenwicht bij Pieter niet verbroken. De eerste remise.

Bij Ruurd probeerde de man van Shah Mata nog wat omdat zijn loper iets beter leek. Ook had Ruurd een dubbelpion. Uiteindelijk had het allemaal niet veel om het lijf. Remise. Stand 1-1.

Bij Cander Flanders aan bord 3 had Cander een prettige stelling. In overleg werd na een remiseaanbod doorgespeeld. Aan de andere borden was nog niet veel aan de hand. Wim Posthumus stond alleen slechter. Hij kreeg een Morra gambiet tegen zich.

Die slechte stelling van Wim werd allengs slechter. Hij zag in tijdnood een matmanoeuvre over het hoofd. (2-1)

Er was geen reden voor pessimisme. Aan al de 5 resterende borden stond Erasmus inmiddels beter.

Leo de Jager had een kwaliteit gewonnen. Hij wikkelde af naar een dame eindspel met 2 pionnen meer. Daarna ruilde hij de dames. Zo kwam hij in een pionneneindspel terecht waarin zijn vrijpion kon doorlopen. (2-2)

Bij Leo Verhoeven aan bord 1 pion ging het lang gelijk op. Hij kon een aanval opzetten op de koningsvleugel. Hij maakte gebruik van de zwakke velden f5, g6 en h5. Een mooie overwinning. (2-3)

André Boon kreeg met zwart aan bord 4 een drakenvariant met c4 op het bord. Eerst bezorgde hij de tegenstander een achtergebleven pion. Toen veroverde hij een betere pionnenstelling. Gevolgd door pionwinst. De afwikkeling bleek niet eenvoudig. Er kwam een pioneindspel op het bord. Dat mondde uit in een dame eindspel. Nog steeds met een pion meer voor André. Na veel heen en weer geschuif met de dames lukte het André de dames te ruilen. Een pioneindspel met een pion meer. De klus was geklaard. (2-4)

Nog 2 partijen te gaan.

Bij Cander was de stand in evenwicht, maar Cander had veel minder tijd. Arno van Houten stond gewonnen met 2 pluspionnen.

Toch werd het nog spannend. In een onachtzaam moment gaf Arno een pion weg. Winst werd dubieus. Paul de Freytas, tegenstander van Cander won een stuk in vliegende tijdnood. Toen was het pleit beslist. (3-4)

Bij Arno werd doorgespeeld. Uiteindelijk paard plus pion voor Arno. En een loper voor de tegenstander. (3½-4½)

Een mooie overwinning tegen een vooraf heel sterk ingeschatte tegenstander. Achteraf had de overwinning zeker ruimer uit kunnen vallen.

De volgende wedstrijd is al weer op maandag 27 november. Dan thuis tegen het derde team van middenmoter Messemaker 1847. Zeker niet te onderschatten.

Zie de RSB site voor uitslagen en standen in de 1e klasse B.

Wim Posthumus