Vierde overwinning van het vierde team

De wedstrijd van Erasmus 4 tegen Waddinxveen (WSV) 3 was gepland op maandag 11 december.

Die dag was de dag, dat er erg veel sneeuw viel en de RSB dus besloot om de wedstrijden af te gelasten.

De inhaalwedstrijd was afgelopen maandag 15 januari. Ook nu ging niet alles vlekkeloos, althans voor WSV. Daar waren twee spelers ziek en er waren geen vervangers beschikbaar. Dus we begonnen met punten aan de eerste twee borden en een 2-0 voorsprong.

Voor het team mooi, maar voor de betrokken spelers veel minder leuk. Gerard Kastelein wilde graag een keer aan het eerste bord spelen en verving daar dus Jaap van Meerkerk, die aan het Tata-toernooi meedeed.

En Cor van As stond opgesteld aan bord twee. Beiden speelden dus niet en besloten werd tot een onderlinge partij voor de interne competitie. Remise was het resultaat.

Binnen de kortste keren voegde Herman Beerling een punt aan de score toe. Aan bord 5 met zwart. Hoe het gegaan is weet ik niet, want de stukken stonden weer in de beginstelling voor ik het wist.

Vervolgens duurde het lang voor er een volgende uitslag was. Ikzelf aan bord zeven gaf schaakblind een paard weg. Dat is iets anders dan als een blind paard te keer gaan, maar het resultaat was wel dat ik de hele partij achter de feiten aan liep, want je moet compensatie creƫren terwijl dat nauwelijks kan.

Op de andere borden ging het wel goed. Lucian Mihailescu (bord 6) stond een pion voor in betere stelling. Er was ook voordeel bij Wim Verkerk (bord 3) en Gerrit Boer (bord 4). Ook Victor Hooftman stond goed, met druk op de open koningsstelling van zijn tegenstander.

Rond 23 uur ging het snel. Eerst verlies voor Victor, die in veel betere stand plots zijn dame van het bord zag worden weggenomen. Toen volgde winst voor (ik weet niet meer precies de volgorde) Lucian, Wim en Gerrit en kort daarna verlies voor mij.

Eindstand: 6-2 gewonnen en dus nog steeds aan de leiding! Dinsdag 30 januari wacht Hendrik Ido Ambacht ons op!

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van het vierde in RSB klasse 3A.

Bram de Knegt