Tweede team houdt kans op promotie

Winst voor Erasmus na zenuwslopende wedstrijd

Om een kans op promotie te behouden moest Erasmus deze wedstrijd winnen. Na een gelijk opgaande strijd werd de wedstrijd tegen 23.30 uur in ons voordeel beslist. Door de 4½ -3½ winst is Erasmus nog steeds in de race.

Aan het achtste bord was ik in een stelling terecht gekomen die mij niet beviel. Mijn tegenstander dacht er ook zo over. In de wedstrijd was nog weinig tekening gekomen. Er werd tot remise besloten.

Toen ik daarna bij de andere borden ging kijken had de tegenstander van Andre Boon een aanval opgezet. Mat was niet te voorkomen. ½ – 1½.

Fianchetto speelde het daarna slim. Ze boden aan drie borden remise aan. Bij Cander Flanders, Arno van Houten en Davin Mostert. Cander stond erg goed aan bord 4. Dat aanbod werd afgewezen. Bij Arno aan bord 5 was de situatie onoverzichtelijk. Dit aanbod werd geaccepteerd. Bij Davin was het evenwicht niet verbroken. We besloten ‘risicoloos’ door te spelen tot wat meer duidelijkheid in de wedstrijd zou zijn gekomen. Tussenstand 1 – 2.

Leo Verhoeven had vroeg in de wedstrijd aan bord 1 met zwart een pion gewonnen en de witte stelling verminkt. In hogere zin stond hij dus gewonnen. Hij wikkelde secuur af. De stand was weer gelijk: 2 – 2.

Pieter Sturm viel aan bord 2 aan. Hij offerde een loper, maar was het correct? In ieder geval vond zijn tegenstander geen sluitende verdediging en ging mat (3 – 2).

Bij Cander Flanders aan bord 4 was het weer een ander verhaal. Cees Sio had al 2 of 3 keer remise aangeboden, maar bij heel weinig bedenktijd had Cander een paar pionnen meer. Zwart had een vervelende zwarte toren op b2 ondersteund door een pion op a3. Eliminatie daarvan was met de vlag op vallen niet mogelijk. Remise voor 3½ – 2½.

Nog 2 partijen te gaan. Leo de Jager aan bord 7 en Davin Mostert aan bord 6. Leo was met zwart goed uit de opening gekomen. Ergens in het middenspel ging iets mis en hij boette een pion in. Wel had hij een meerderheid op de damevleugel. Op de koningsvleugel had tegenstander Kees van Toor een dubbelpion. Het evenwicht was in het toreneindspel niet verbroken. Kees probeerde het nog lang, maar toen hij zijn pluspion weggaf was het remise. 4-3.

Bij Davin mondde de strijd uit in een pionneneindspel. Potremise dacht ik. Maar toen ik weer langs liep dacht ik: ‘Davin zal toch niet verliezen?’ Het werd in ieder geval een dame eindspel. Davin had de beste kansen, maar zijn tegenstander wikkelde netjes af naar remise.
Eindstand 4½ – 3½ voor Erasmus 2.

Wie de stand bekijkt in klasse 1B ziet dat wij gedeeld aan kop staan. Wel 5½ bordpunt achter Shah Mata en 2 bordpunten achter Fianchetto. In de laatste ronde spelen deze concurrenten tegen elkaar. Als Erasmus de race volhoudt, valt in de laatste ronde de beslissing.

Wim Posthumus