Het vierde team in de achtervolging

Na de nipt verloren wedstrijd tegen Hendrik Ido Ambacht staan we niet meer bovenaan in de rangschikking.

Twee andere clubs hebben evenveel wedstrijdpunten (8) en één daarvan, Barendrecht / IJsselmonde 2 heeft twee bordpunten meer!

Dus was het zaak om de laatste twee wedstrijden te winnen en wel met zoveel mogelijk bordpunten. De eerste tegenstander was Spijkenisse 4. Daar speelden we tegen op afgelopen maandag 19 februari. Iedereen was er op gebrand om goed te spelen en te winnen.

De eerste die dat genoegen mocht smaken was Lucian Mihailescu aan bord zes. Nu werd hem dat wel erg gemakkelijk gemaakt door zijn tegenstander. Die dacht materiaal te winnen maar overzag een zet met directe matdreiging. Vervolgens koos hij werkelijk de allerslechtste voortzetting: 1-0 na een kwartier en een zet of 7!

Ikzelf (Bram de Knegt) aan bord 7 kwam met zwart niet zo lekker uit de opening. Gelukkig kon ik met een wat onlogisch lijkende paardzet de problemen oplossen. Even dacht ik aanvalskansen te hebben, maar wat nauwkeuriger kijkend bleken er dan juist kansen voor de tegenstander te ontstaan. Op voorstel van wit werd, nadat ik de andere borden had bekeken besloten tot remise. 1½-½.

Victor Hooftman, naast mij aan bord 8, kwam al gauw een pion voor. Hij speelde rustig en oplettend verder, hield de tegenstander onder druk en ontweek alle problemen. Er sneuvelde nog een pion bij zijn tegenstander en Victor won de partij. 2½-½.

Jaap van Meerkerk aan bord 1 speelde naar eigen zeggen 14 zetten theorie en was tevreden over zijn stelling. Enige tijd later keek ik en stond Jaap een pion achter en ik dacht dat Jaap niet zo erg goed stond. Maar kennelijk had Jaap de stelling beter door, want even later had hij geofferd op f2 en toen stond hij duidelijk beter. Hij scoorde in ieder geval het volgende punt: 3½ – ½. Dat ging de goede kant op!

Herman Beerling aan bord 5 stond voortdurend onder druk. Twee witte paarden op h6 en f5 die elkaar dekten heel dicht bij de zwarte koning waren een voortdurende dreiging. Herman verdedigde zich uiterst creatief met tal van onverwachte zetten. Ik heb zelfs twee keer een moment gezien, waarop hij misschien de partij in zijn voordeel kon beslissen. Natuurlijk kan ik het fout hebben gehad, maar toch.

Herman kijk nog eens naar de stand, voordat je het paard terugspeelt naar a5. Als je in plaats daarvan Txh6 doet en wit zou die toren met het paard van f5 pakken is de lijn van je dame van c8 naar h3 open en geef je mat met Dxh3. Voor de lezers: Herman had de koning naar h1 gedwongen met z’n toren op de tweede rij! Een paar zetten later kon iets soortgelijks met Pc4 – e3, met weglokken van het paard op f5. Enfin, altijd betere kapiteins op de wal; Herman redde het niet en moest opgeven: 3½ – 1½.

Gelukkig hadden we Gerard Kastelein aan bord 2. Wat een speler is die man. De hele avond duwen en trekken om de tegenstander te vloeren. Er moet gewonnen worden! Het leek wel een potje judo. Overigens gold dat ook voor de andere twee die nog aan het schaken waren: Cor van As aan drie en Gerrit Boer aan vier. Voor alle drie niets dan lof voor hun vechtlust en doorzetten. Trouwens, Gerrit en Gerard staan samen met Jan Vermeulen van Barendrecht/IJsselmonde met 4½ uit 5 bovenaan in de persoonlijke scores in deze groep.

Maar goed, Gerard won dus zijn partij, waarmee we de wedstrijd in ieder geval hadden gewonnen 4½ – 1½. Vervolgens won Gerrit Boer. Dat was ook een zeer spannende partij. Gerrit stond duidelijk beter, maar de tegenstander verdedigde zich uitstekend. Tot hij h5xg4 speelde. Toen was het over en uit. De stukken van Gerrit maakten er een einde aan.

Tenslotte Cor van As met zwart. Daar is het altijd verschrikkelijk spannend. Vooral verschrikkelijk voor de geïnteresseerde omstanders. Cor kwam gedurende de partij een kwaliteit achter en moest echt heel goed opletten. Gelukkig, in tegenstelling tot diverse vorige keren, had Cor deze keer meer tijd beschikbaar dan zijn tegenstander. Cor maakte handig gebruik van de mogelijkheden in zijn stelling. Zo oefenden zijn twee pionnen op de vierde rij en constante druk uit op de stelling van de tegenstander. Ook Cor’s andere stukken, dame, toren en loper, hielden de tegenstander voortdurend bezig. En zo kantelde de partij langzaam in het voordeel voor Cor. Toen zijn tegenstander uiteindelijk echt in tijdnood kwam, was er geen houden meer aan: 6½ – 1½.

Een mooie overwinning. Maar of we er wat mee opschieten moet nog blijken. Op 19 februari speelde HZP Schiedam ook (met evenveel matchpunten en minder bordpunten) tegen Overschie 4. HZP heeft die wedstrijd verloren, dus die dreiging is afgewend.

Dinsdag 20 februari speelde Barendrecht / IJsselmonde tegen Dordrecht 6 en zij wonnen met 5½ – 2½. Met nog 1 ronde te gaan staan we nu 1 bordpunt achter.

En eind maart is de eindstand bekend. Op 19 maart speelt Barendrecht / IJsselmonde 2 tegen HZP Schiedam 2 en op 23 maart Overschie 4 tegen Erasmus 4.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van Erasmus 4 in klasse 3A van de RSB-competitie.

Bram de Knegt