Eerste viertal triomfeert

Nuchtere en snelle revanche tegen team De IJssel

Ons eerste kwartet had iets recht te zetten in klasse 1A van de RSB-viertallencompetitie. Eerder dit seizoen werd met 3-1 verloren van De IJssel en dat vertroebelde het zicht op de tweede plaats achter het oppermachtige Spijkenisse.

De revanche kwam er, maar minder imposant dan wenselijk: 2½-1½. Toch lonkt het zilver nog steeds.

Achteraf beschouwd was de overwinning een ‘eitje’ voor de Erasmianen. De bezoekers hadden, met de sterke broers Jacobse op de eerste borden, een extra sterke delegatie afgevaardigd naar Rotterdam. Dat mocht niet baten, want al na vijf kwartier was Justin Jacobse finaal gefileerd door Leo de Jager, die zijn ‘oude’ vorm weer terug lijkt te hebben. Onze man leverde een modelprestatie.

Ook Davin Mostert was al snel aan de winnende hand. Een damepromotie was het resultaat van sterk spel. Zijn tegenstander ging onnodig lang door, zelfs toen de tweede damepromotie in beeld kwam. “Eigenlijk niet netjes van me om door te spelen,” erkende de Moordrechtenaar toen Davin partijen elders in de speelzaal liep te bekijken. “Dat is het zeker niet,” beaamde uw verslaggever. Er volgde nog een paardschaakje, wat tot een sarcastische uitspraak van onze vierdebordspeler leidde: “Oh, u wilde nog een schaakje geven…” Ook niet netjes, maar begrijpelijk. Zijn opponent stak meteen beschaamd zijn hand ter overgave uit (2-0).

Henk de Kleijnen had daarna geen reden om een remiseaanbod af te slaan, waardoor de teamwinst al om 21.45 uur binnen was.

Resteerde de strijd aan het kopbord, die een bizarre voorgeschiedenis kende. Om 20.15 uur stonden twee schakers – Leo Verhoeven en Gilles Donze – gereed om de plaats van de niet opgekomen Peter Aarnoudse in te nemen. Een telefoontje leerde dat laatstgenoemde zich van geen kwaad bewust was: “Ik keek vandaag nog op de website en zag bij mijn naam ‘afwezig’ staan…” Dat klopte. Afwezig voor de interne competitie vanwege het externe duel. Onder het uitbrengen van ‘duizend excuses’ arriveerde Peter drie kwartier na de start in de speelzaal.

Daar weerde hij zich uitstekend tegen Leon Jacobse, die zijn voorsprong in tijd sterk zag slinken en nogal overmoedig een remisevoorstel van de hand wees. Helaas blunderde onze tijdelijke kopman vervolgens een vol stuk weg. Einde wedstrijd: 22.30 uur, een vroegertje dus.

Met nog één ronde voor de boeg delen we de tweede plaats met De IJssel, dat weliswaar meer bordpunten heeft, maar in de slotronde uitkomt tegen Spijkenisse dat inmiddels al kampioen is en voor elke oppositie véél te sterk is gebleken. Dat betekent dat Erasmus, spelend tegen het op de laatste plaats staande Fianchetto, uitzicht heeft op de tweede plaats in de hoogste afdeling van de viertallencompetitie.

Lees hier het verslag ‘Opnieuw verlies in uitwedstrijd voor De IJssel V1‘ op de website van De IJssel. Of kijk hier voor alle uitslagen en de stand in divisie 1A van de viertallencompetitie.

Henk de Kleijnen