Erasmus 4 de boot in bij Hendrik-Ido-Ambacht

Na vier overwinningen op rij leek ook Hendrik-Ido-Ambacht uit een gemakkelijk te nemen horde op weg naar het kampioenschap in de RSB  klasse 3A.

Tenslotte was daar een rating verschil in ons voordeel met uitschieters op sommige borden van meer dan 200 punten! Nee, dat klusje gingen we wel even klaren.

Jaap van Meerkerk vertelde voor aanvang van de wedstrijd dat Hendrik-Ido-Ambacht eigenlijk de  plaats was met de langste naam in Nederland. Wiki geeft hem meer dan gelijk, het was de plaats met de langste naam van Europa!

Was het voor de wedstrijd nog ontspannen, al gauw bleek dat tijdens de wedstrijd er de nodige strijd moest worden geleverd. Om me heen zag ik na de openingsfase weinig partijen met een duidelijk voordeel voor ons. Sterker nog toen ik later naar het scorebord keek, stond er een achterstand genoteerd van 1½-½.

Mijn partij aan bord 3 waarin ik met wit speelde verliep redelijk gelijk op. Ik had een klein tijdelijk voordeeltje uit de opening waar ik te weinig mee deed. Toen mijn tegenstander mij remise aanbood en ik de achterstand op het scorebord zag, besloot ik door te spelen maar helaas kwam ik uiteindelijk toch niet verder dan remise.

Naast mij aan bord 4 speelde Gerrit Boer. Zijn verslag van de partij:

“Dinsdagavond 30 januari speelde ik met zwart tegen Piet de Jonge. De opening werd het “Tweepaardenspel in de nahand”, waarin zwart een pion geeft voor actief spel tegen een onderontwikkelde tegenstander. Dat liep meer dan voortreffelijk voor mij, maar ik bleef druk uitoefenen zonder mijn voordeel te nemen, dat dan ook langzaam maar zeker verwaterde. Zo had ik op de twintigste zet een paard en loper kunnen winnen tegen een toren plus pion. Al met al een avontuurlijke partij die ik te weinig doortastend behandelde, waardoor een remise het hoogst haalbare werd. ’s Nachts speelde ik de partij in gedachten na, en wist hoe het beter had gekund. Maar ja, dat hielp niet voor het resultaat.”

Jaap zijn verslag van de avond:

“Helaas. Met 2 nederlagen, 1 winst en de rest remise kwamen we net te kort. Dank aan onze invallers Alik Tchavelachvili en Anton van Bokhoven die goed partij gaven en beiden tevreden kunnen zijn met remise. Anton stond zelfs beter met een kwal voor, maar kon de vesting niet slechten. Gerard Kastelein aan 2 speelde de fraaiste partij en kreeg loon naar werken: een vol punt. Mooi slot!

Ik speelde aan 1 en kwam met d4 en Pf3 in een te rustige variant. Toen ik 20 x remise had geweigerd kwam ik eindelijk beter te staan. Voerde mijn plan niet geheel uit (zag nog iets mooiers), had wat haast en leverde een kwaliteit in. Ik kon niet anders dan remise aanbieden. En zo kwam ik niet verder dan een halfje.

Gerrit speelde tegen Piet de Jonge, op papier de sterkste van HIA-2. Zijn remise krijgt alle respect. Lucian Mihailescu en Victor Hooftman helaas een nul. Victor had pech. Zijn tegenstander veel stellingsgeluk. Lucian mist de vorm (na matig Tata) en de overtuiging.

We worden, ondanks deze uitslag, gewoon kampioen want de volgende wedstrijden extra gemotiveerd om het recht te zetten!

Bram, kom gauw terug, ze hebben je nodig. Mijn voorspelling: 0-8 kwam niet uit. Vreemd.”

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van het vierde in RSB klasse 3A.

Wim Verkerk en Jaap van Meerkerk