Erasmus wint ruim, maar niet ruim genoeg van De IJssel 2

Op basis van het ratingverschil was dit een wedstrijd om flink aan de bordpunten te werken. Dat lukte redelijk.

Met 5½ punt gingen we naar huis. Maar toch hebben we anderhalf punt laten liggen.

Op bord 1 gaf Anton van Berkel goed partij tegen de sterkste man van de IJssel. Anton leek wat krap te staan en kwam een paar pionnen achter, maar kon door een flinke dreiging toch remise door herhaling af dwingen.

Paul Wilhelm (bord 5) en Jan Smit (bord 4) hadden niet erg veel na hun openingen: Jan gaf veel ruimte weg in een KoningsIndiër en Paul kon alleen bogen op het loperpaar met lange termijn dreiging in een Dame Indische Catalaan.

Daarentegen had Jan Hoek van Dijke (bord 8) al een stuk gewonnen en bij Henry Pijpers (bord 7) waren de dreigingen tegen de zwarte koning niet te tellen.

Gilles Donze (bord 2) werkte rustig aan een dubbele omsingeling, Emil Verhoef (bord 6) kreeg druk op de zwarte velden, omdat zijn loper veel beter was dan die van de opponent. Pim Kleinjan (bord 3) had in een Siciliaan een pion minder met wat dynamische compensatie.

Zo rond elven begon de eindfase: Emil vergat een gat te maken op de onderste lijn, zodat hij remise moest toestaan. Jan Hoek van Dijke viste netjes het punt op, Pauk offerde een vergiftigde pion, nadat zijn tegenstander iets te wild de stelling opende. Het was hierna meteen uit.

Henry zette niet optimaal door en kreeg zelfs matdreigingen tegen die hem uiteindelijk het punt kostten. Pim kon de pion niet terugwinnen en bood remise aan wat aanvaard werd. Gilles speelde briljant op de koningsaanval en zette wit gedecideerd mat. Jan Smit, tenslotte wurmde er wat dreigingen in op de damevleugel, ging verder aan de andere zijde en won uiteindelijk toch wel makkelijk.

We hebben niet genoeg bordpunten ingehaald om de andere twee clubs bij te halen. Als die geen fouten maken worden we gewoon derde of vierde. Ook niet slecht.

Kijk hier voor alle uitslagen en de standen van het derde van Erasmus in klasse 2B van de RSB-competitie.

Paul Wilhelm