Weinig remises in ronde 3

Er werd weer veel strijd geleverd op maandag 29 januari in Laurens Borgsate. In totaal werden 18 partijen gespeeld en slechts twee partijen eindigden in remise.

Een contrast met de RSB-wedstrijd van het eerste tegen het tweede van Krimpen aan den IJssel waar de helft van de partijen remise eindigden.

Maar die bloedstollende strijd van het eerste zorgde er wel voor dat de ontknopingen bij de wedstrijden in de interne competitie wat minder goed (lees: helemaal niet…) konden worden gevolgd.

Daarom deze week alleen de belangrijkste bijzonderheden van afgelopen maandag!

Finalegroep A:

In de finalegroep A stond er slechts een partij op het programma vanwege de RSB-wedstrijd van het eerste tegen het tweede van Krimpen aan den IJssel. Dick Straathof won met de zwarte stukken van André Boon en is daarmee één van de leiders na de eerste drie ronden.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in finalegroep A.

Finalegroep B:

In de B-groep was er wel een vol programma met vier partijen. En na derde ronde begint er wat eerste tekening in de strijd te komen. Ruurd Ouwehand won weer (dit maal van Davin Mostert) en gaat met 2½ uit 3 aan de leiding.

Ton Dulk won van Wim Posthumus en Pieter Sturm was te sterk voor Peter Aarnoudse. Daardoor blijven Ton en Pieter ook meedraaien in de top met 1½ uit 2. Arno van Houten speelde zijn eerste partij en won daarin meteen van Paul Wilhelm.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in finalegroep B.

Finalegroep C:

De partij tussen Fred de Wild en Cander Flanders was bijzonder snel afgelopen. Teleurgesteld was hij. Ik zei: “Heb je verloren, Cander?” “Nee”, reageerde Cander, “hij heeft een stuk weggegeven.” Cander was niet blij. Dit zegt wat over zijn liefde voor het spel. Nu mocht hij genieten vaneen ander soort spanning. Die van de thuiswedstrijd van ons eerste team.

Alik Tchavelachvili won de rapidpartij van Arie de Jong. Arie was niet in goede doen. Ik zag een eindspelstelling die me deed rillen. “Dat ga je niet redden Arie”, dacht ik en wilde onze nestor nog een soort van aanmoedigen, maar dat deed ik niet.

Hoe goed schaakt onze Jeroen Landsheer? Ik weet het niet, maar een rating van 1350 is in ieder geval onzin. Als dat getal tenminste zijn schaakkracht moet aangeven. Jeroen kan er wat van, dat is zeker. Nu mocht hij tegen Leo de Rooij spelen, die door deze landsheer geschild en opgegeten werd. Geen paniek, Leo, er zijn nog twee bananen over.

Carel Keller speelde met wit tegen Rens Hesselmans. Een soort van Geweigerd Damegambiet. Na de opening leverde Carel onvoorzichtig zijn dame op c1 en liet zijn c-pion ongedekt. “Pikinski”, dacht Rens en hij kreeg de overhand. Carel dacht al aan een vroege thuiskomst, ging schaken, wist het initiatief te nemen, regelde een mooie doorbraak en zette de vrije c-pion in beweging. Richting c6 en c7. Of hij die tot c7 kon oprukken of dat dit in de na-analyse op het bord kwam weet ik niet meer, maar het zag er winnend uit. Halverwege zijn voorstel: “Zullen we het op remi…?” “Oké”, zei Rens.

Kijk hier voor alle uitslagen en de standen in finalegroep C.

Frank van Zutphen & Jaap van Meerkerk