Eerste viertal Erasmus weer ten onder tegen Spijkenisse V2

In deze divisie 1A van de RSB-viertallen competitie van 4 teams wordt twee keer tegen elkaar gespeeld. Erasmus verloor de eerste wedstrijd thuis met ½ – 3 ½.

Zou het ons nu beter vergaan?

Aan bord 1 speelde Wim Posthumus een snelle remise. Er werd veel geruild. Wim offerde een pion voor ontwikkelingsvoorsprong. Maar het resultaat was herhaling van zetten. Op dat moment leken de andere borden in evenwicht. Geen reden deze remise uit de weg te gaan.

Peter Aarnoudse begon met een half uur achterstand op de klok. Hij kwam voor de eerste keer op bezoek bij schaakvereniging Spijkenisse. De ingang vinden was heel moeilijk. Zo tegen 23 uur kreeg tegenstander Bart de Glopper de overhand op de d-lijn en de lange diagonaal a1-h8. Peter kon alle dreigingen niet pareren. Verloor een pion, daarna een stuk en de partij.

Bij Leo Verhoeven aan bord 3 zag zijn aanval er dreigend uit. Maar Fabian van Buuren pareerde nauwkeurig. Had overwicht in het centrum.

Opmerkelijke combinatie bij de foto met Leo aan de witte stukken. De laatste zet van zwart was: Te8-e7. Zwart kon geen Dd7xd6 spelen wegens Dh5xe8 mat. Zwart kon ook geen g7-g6 spelen, want dan volgt Pd6xe8, g6xh5 Pe8-f6† en wit wint een kwaliteit.

Eerder was de witte loper van Leo geruild. Uiteindelijk waren de zwaktes te veel. Weer winst voor Spijkenisse.

Tenslotte Arno van Houten aan bord 4. Door wederzijdse rokades ontstond een scherpe stelling. In het eindspel zat de koning van Arno helemaal vast in de hoek. Hij probeerde nog op pat te spelen. De tegenstander doorzag dit. Weer een punt voor Spijkenisse.

We hebben hard gevochten voor een beter resultaat. De conclusie is dat dit Spijkenisse gewoon beter is. Grote blunders aan onze kant of te opportunistisch of snel spel vonden niet plaats.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in klasse 1A van de viertallencompetitie.

Wim Posthumus