Jeugdschaak in de voorjaarsvakantie

Het jeugdschaak op maandag 26 februari viel in de voorjaarsvakantie. De groep was daardoor minder groot, maar er waren wel weer drie nieuwe gezichten.

Twee jongedames, die dit jaar nog 6 moeten worden, werden opgevangen door Anton van Bokhoven, en toonden hem hun schaakkunsten. We zien hen vast weer de volgende week!

Daarnaast had het aspirant-lid Selin een vriendinnetje meegenomen, die lekker tegen Olivier heeft geschaakt.

De groep van Andrzej Pietrow was voor een keertje niet zo groot, waardoor hij het wat rustiger had.

Ikzelf nam met hulp van Coen van Vlijmen de toets door, die de kinderen de week ervoor gemaakt hadden. Een eerste kennismaking met een schaaktoets is altijd moeilijk, maar toch zagen we al bemoedigende resultaten!

Voor de volwassenen was er een bonte avond gepland door onze interne wedstrijdleider Jaap van Meerkerk met aanvang om half acht. Jaap en ik hadden afgesproken dat de kinderen dan de volwassenen konden uitdagen voor een partijtje als zij dat wilden.

Dat hoefde ik maar één keer te vragen. Vrijwel alle vingers gingen direct omhoog van de kinderen aan wie ik vroeg of ze keer tegen een volwassene wilden schaken!

Afijn, zo gezegd zo gedaan.

Terwijl vrijwel alle partijtjes in welverdiende remises eindigden en Simone ver naar acht uur het erg jammer vond dat haar partij tegen Alik Tchavelachvilli afgelopen was, kwam de kleine Julius (5 jaar) in de harde leerschool van Murdoch terecht: 2-0 voor Murdoch. Julius vond het helemaal niet erg en had het zeker naar zijn zin. Zo zie je maar, je hoeft niet altijd te winnen om een leuke avond te hebben!

We kregen veel enthousiaste reacties van ouders en kinderen op het schaken tegen de volwassen leden en gaan kijken of we hier een keer navolging aan kunnen geven.

Peter Ruimschoot

Jeugdleider SV Erasmus