Knap gelijkspel voor viertal Erasmus

Met vier man gingen wij donderdag 15 november de wedstrijd aan tegen de Waddinxveense Schaakvereniging. Deelnemers van onze kant waren, Jan Bruinsma, Harry Nefkens, Daan Gijsbertse en Anton van Bokhoven.

De wedstrijd van Daan Gijsbertse (wit) tegen Jan Markus was in 19 zetten beslist in een overwinning voor Daan, doordat er een onverdedigbare toren bij de tegenstander sneuvelde. De druk van een snelle aanval op de linkerzijde door Daan werd dusdanig opgevoerd, dat zwart in een lastige verdedigingssituatie kwam en de toren over het hoofd zag (0-1 voor Erasmus).

Anton van Bokhoven (zwart) had een leuk eindspel dat met pionnen gevoerd werd. Een ieder had 7 pionnen waarbij wit een paard had en Anton een zwarte loper. Op een gegeven moment stond het paard ingeklemd en Anton bood remise. De tegenpartij ging daar niet op in en wist na veel moeite en dekking door de koning het paard vrij te krijgen en kwam daarmee aan de vijandelijke kent van de pionnenlinie. Dat was voor de loper niet weggelegd. Het paard kon een pion opruimen en toen brokkelde stelling af met als resultaat een vrijpion (1-1).

Harry Nefkens (zwart) moest al gauw opgeven doordat bij een ongelukkige zet in het begin zijn dame in het nauw kwam. Helaas (2-1 voor WSV).

Jan Bruinsma (wit) kon de partij met winst afsluiten. De tegenstander begon de wedstrijd door zoveel mogelijk stukken zo ver mogelijk naar voren te brengen en verloor daardoor de onderlinge samenhang en daarmee de verdediging van zijn eigen stukken. Toen er ook nog een dubbele aanval kwam van Jan op de dame en de toren en zwart ook nog eens een loper verloor was de wedstrijd snel beslist (2-2).

En zo werd de eindstand tussen WSV V1 – Erasmus V3: 2-2. Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van Erasmus V3 in de RSB competitie.

Jan Bruinsma